Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 13. april 2021 at godkende startredegørelsen for projektet på Smedeland 28, hvormed udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28 og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 18. april 2023 at sende forslag til Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28 med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget var i 8 ugers høring fra fredag den 21. april 2023 til og med torsdag den 15. juni 2023.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 14. november 2023 at vedtage Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28.

    Planforslagets indhold og formål

    Forslag til Lokalplan 5.7 - Boliger og erhverv på Smedeland 28 område er beliggende op til den fremtidige stationsforplads til Glostrup Nord Letbanestation i den østlige del af Hersted Industripark, og er inddelt i 3 delområder. I delområde 1 giver planforslagets mulighed for etagebebyggelse til blandet bolig og erhverv, mens delområde 2 udgøres af de to private fællesveje, der fører fra Smedeland (Boulevard) ned til henholdsvis Smedeland 8A og Smedeland 32. Delområde 3 omfatter den offentlige vej Smedeland, der på sigt vil komme til at hedde Smedeland Boulevard.

    Lokalplanområdet omfatter et areal på ca. 15.000 m², hvoraf delområde 1 udgør ca. 10.040 m² og delområderne 2 og 3 tilsammen udgør ca. 37.048 m². Området udgøres af matrikel nr. 6i, 8av, 8cb og en del af 7k samt vejmatrikel 7000y, Herstedøster By, Herstedøster. Området er beliggende i byzone og fastholdes i byzone.

    Lokalplanen skal sikre, at området i fremtiden kan udvikles til et område med blandede byfunktioner i form af boliger, erhverv og detailhandel.

    Formålet med lokalplanen er således at skabe det planmæssige grundlag for, at der kan opføres op til 380 boliger i form af etageboliger og enkelte erhvervsvirksomheder i stueplan i form af kontor og liberale erhverv samt detailhandel på op til 2.500 m2 og udvalgsvarebutik på op til 1.000 m2.

    Det er desuden lokalplanens formål at fastlægge bestemmelser for bebyggelsens omfang og placering, samt at fastlægge områdets vej- og stiforbindelser.

    Derudover skal lokalplanen sikre, at der anlægges gode opholds- og legearealer til beboerne samt grundejerforeningsbestemmelser for byomdannelsesområdets fælles arealer (delområde 2 og 3).

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at lokalplanen er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:

    "Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg".

    Endvidere muliggøre planforslaget en væsentlig ændring af arealanvendelsen i forhold til områdets nuværende anvendelse, og det nuværende byggeretsgivende plangrundlag Byplanvedtægt nr. 5 – Hersted Industripark har ikke tidligere været miljøvurderet. Samtidig giver planforslaget mulighed for bebyggelse, hvor omfang og højde af bebyggelserne er en væsentlig ændring i forhold til de nuværende forhold samt driftsfasens påvirkninger. Det kan desforuden ikke udelukkes, at der kan være ukendte forureninger i området, der kan påvirke planforslagets område væsentligt.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Lokalplan- og miljøvurderingsprocessen er skitseret i nedenstående procesdiagram:

    Links til dokumenter

    Startredegørelse – Projekt for boliger og erhverv på Smedeland 28:

    Startredegørelse for Smedeland 28

    Afgrænsningsnotat til Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.7 - ”Boliger og erhverv på Smedeland 28”:

    Smedeland 28 smv afgrænsningsnotat for lokalplan 5 7 endelig

    Forslag til Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28:

    Forslag til Lokalplan 5.7 - Boliger og erhverv på Smedeland 28

    Miljørapport til forslag til Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28:

    Miljørapport til forslag til lokalplan 5.7 - Boliger og erhverv på Smedeland 28

    Bilag til miljørapport:

    Bilag 1 - Afgrænsningsnotat

    Bilag 2 - Trafikvurdering

    Bilag 3 - Trafiksikkerhedsnotat

    Bilag 4 - Trafikstøj

    Bilag 5 - Ekstern støj fra virksomheder

    Bilag 6 - Støj fra parkeringskælder

    Bilag 7 - Lugtgener og anden luftforurening samt støv

    Bilag 8 - Skyggediagrammer

    Bilag 9 - Indbliksgener og visuel påvirkning

    Bilag 10 - Vindmiljøvurdering

    Bilag 11 - Regnvandshåndtering

    Bilag 12 - Orienterende miljøteknisk undersøgelse

    Notat - Supplerende oplysninger om bebyggelsesprocenter 

    Notat - Supplerende oplysninger om parkering mv

    Notat - Supplerende oplysninger om fælles opholdsarealer

    Arkitema - Krav til fælles opholdsarealer - opgørelse 

    Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

    Sammenfattende redegørelse af miljøvurdering for Smedeland 28

    Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28:

    Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28

    Høringsnotat/hvidbog til den endelige vedtagelse af Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28:

    Høringsnotat/hvidbog til den endelige vedtagelse af Lokalplan 5.7 – Boliger og erhverv på Smedeland 28

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan
    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
    +45 43 68 68 68
    E-mail: plan@albertslund.dk 

    Projektleder for Hersted Industripark:
    Hanne Moe
    E-mail: hanne.moe@albertslund.dk  
    Mobil: +45 21 73 76 59