Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.1X – Boliger og erhverv på Fabriksparken 3

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag d. 8. marts 2022 at godkende startredegørelsen for projektet på Fabriksparken 3, hvormed udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 5.1X – Boliger og erhverv på Fabriksparken 3 og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.

    Planforslagets indhold og mål

    Forslag til Lokalplan 5.1X - Boliger og erhverv på Fabriksparken 3 er beliggende i den nordøstlige del af Hersted. 

    Lokalplanområdet omfatter et areal på 11.560 m2. Lokalplanforslaget vil give mulighed for bolig og erhverv i form af karréstrukturer i op til 8 etager, og opføres i bydelskvarteret, der hedder Ringbyskvarteret.

    Lokalplanforslaget skal sikre, at området i fremtiden kan udvikles som et område til blandede byfunktioner, dvs. et område til bolig og erhverv. Dette nye bolig- og erhvervsområde vil komme til at ligge ca. 300 meter fra den kommende letbanestation Glostrup Nord, der forventes at åbne i år 2025. 

    Formålet med lokalplanforslaget er således at skabe det planmæssige grundlag for, at der kan opføres 206 boliger samt at fastlægge bestemmelser for bebyggelsens omfang og placering.

    Miljøvurdering

    Det er Albertslund Kommunes vurdering, at planforslaget er omfattet af obligatorisk miljøvurderingspligt jævnfør
    miljøvurderingslovens § 8, stk. 1 og er omfattet af bilag 2, punkt 10, b ”Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse 
    af butikscentre og parkeringsanlæg” (LBK nr. 1976 af 27/10/2021).

    Formålet med miljøvurderingsloven (LBK nr. 1976 af 27/10/2021) er at sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau og bidrage til integrationen af miljøhensyn under udarbejdelsen og vedtagelsen af planer og programmer, jf. lovens § 1.

    I medfør af § 8, stk. 1, nr. 1 i miljøvurderingsloven skal den myndighed, der udarbejder planer og programmer 
    indenfor bl.a. fysisk planlægning og arealanvendelse, og som fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladeler til 
    projekter omfattet af lovens bilag 1 og 2, gennemføre en miljøvurdering af planen.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.
    Lokalplan- og miljøvurderingsprocessen er skitseret i nedenstående procesdiagram:

     

    Dokumenter

    Startredegørelse til Forslag til Lokalplan 5.1X for Fabriksparken 3

    Afgrænsningsnotat for Miljøvurdering af Forslag til Lokalplan 5.1X for Fabriksparken 3

     

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan

    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE

    +45 43 68 68 68

    E-mail: plan@albertslund.dk 

     

    Projektleder for byomdannelse af Hersted:

    Hanne Moe

    E-mail: hanne.moe@albertslund.dk

    Mobil: +45 21 73 76 59

     

    Byplanlægger for udarbejdelsen af planforslaget:

    Peer Frank

    E-mail: peer.d.frank@gmail.com

    Mobil: +45 60 11 42 75

     

    Byplanlægger og miljøvurderingsspecialist:

    Vega Grambye

    E-mail: vega.grambye@albertslund.dk

    Mobil: +45 51 54 12 71