Miljøvurdering af forslag til Kommuneplantillæg 5 og Lokalplan 13.11 – Hængslet
Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplaner samt kontaktoplysninger
Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 14. februar 2023 at godkende startredegørelsen for projektet for Vridsløse Sydøst, hvormed udarbejdelsen af forslag til Kommuneplantillæg 5 og Lokalplan 13.11 – Hængslet og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.
Planforslagenes indhold og formål
Forslag til Kommuneplantillæg 5 skal give mulighed for at ændre rækkefølgeplanlægningen i Kommuneplan 2022 - 2034, således det bliver muligt at planlægge for yderligere 300 boliger i første planperiode 2022 – 2025 af kommuneplanen fremfor kun 800 boliger.
Forslag til Lokalplan 13.11 – Hængslet skal være det byggeretsgivende grundlag for at kunne opføre de 300 boliger og skal give mulighed for etagebebyggelse i 3 – 6 etager samt rækkehuse i 2 etager.
Syd for etageboligbebyggelsen skal der etableres et ”mobilitetshus”, som er et parkeringshus til cirka 370 biler. Der er overkapacitet af parkeringspladser i forhold til antal af boliger, derfor forventes 148 af pladserne at blive tinglyst til brug for beboerne i Skydebanen, der har underkapacitet af parkeringspladser inden for det område. Derudover er der yderligere 20 parkeringspladser i lokalplanområdet, der skal findes på terræn.
Vejadgangen sker fra Nøglesvinget, der går under tunnelen ved stationspladsen og derfra leder op til Albertslundvej.
Miljøvurdering
Albertslund Kommune har vurderet, at forslag til lokalplan er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):
”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse
- udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
- medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
- vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.
Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:
”Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg”.
Processen for miljøvurdering
Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).
Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.
I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.
Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.
Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.
Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.
Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:
- Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
- Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
- Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
- Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.
Miljøvurderingsprocessen og planarbejdets proces er skitseret i nedenstående procesdiagram:
Links til dokumenter
Startredegørelse:
Startredegørelse december 2022
Udkast til afgrænsningsnotat til miljørapporten:
Kontaktoplysninger
Plan, Byg & Miljø – Plan
BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
+45 43 68 68 68
E-mail: plan@albertslund.dk
Projektleder for Vridsløse:
Maria von Holstein-Rathlou
E-mail: maria.von.holstein-rathlou@albertslund.dk
Mobil: +45 29 33 66 56
Byplanlægger (forslag til Lokalplan 13.11 – Hængslet):
Elli Brønd
E-mail: elli.broend@albertslund.dk
Mobil: +45 24 83 62 43