Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af forslag til Kommuneplantillæg 3 og Rammelokalplan 5.10 – Sydvangen

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplaner samt kontaktoplysninger

Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 14. marts 2023 at godkende startredegørelsen for projektet i kommuneplanrammeområde BE13 - Sydvangen, hvormed udarbejdelsen af forslag til Kommuneplantillæg 3 – Sydvangen øst og Rammelokalplan 5.10 – Sydvangen samt tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes. 

 

Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 12. december 2023 at sende forslag til Kommuneplantillæg 3 – Sydvangen øst og forslag til Rammelokalplan 5.10 – Sydvangen med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget er i 9 ugers høring fra mandag den 18. december 2023 til og med fredag den 16. februar 2024. 

Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 14. maj 2024 at Kommuneplantillæg 3 – Sydvangen øst og Rammelokalplan 5.10 – Sydvangen.

Planforslagets indhold og formål

Forslag til Kommuneplantillæg 3 – Sydvangen øst og Rammelokalplan 5.10 – Sydvangenøst vil medføre opførelse af omkring 1.000 boliger i form af karrébebyggelser (etageboliger) og rækkehuse. Den bærende struktur for kvarteret er en diagonal park, der går igennem området fra sydvest til nordøst. I sydvest forbinder parken området med Herstedøster Villaby og resten af Albertslund. Bebyggelserne går fra tre etager i det sydvestlige hjørne tættest mod Herstedøster Villaby og op til seks etager tættest mod Naverland. Derudover vil der være mulighed for op til ni etager i det nordøstlige hjørne med et særligt arkitektonisk udtryk. 

 

Området har et samlet grundareal på 75.604 m2 med fordelingen 45.604 m2 indenfor det stationsnære kerneområde og 30.000 m2 indenfor det stationsnære område i forhold til den kommende letbanestation Glostrup Nord. 

 

Det ønskede projekt er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2022 - 2034. Lokalplanlægning for det ønskede projekt forudsætter derfor samtidig udarbejdelse af et tillæg til Kommuneplan 2022 - 2034, der tillader en bebyggelsesprocent på op til 125 for matriklerne nr. 7g og den nordlige del af nr. 8g, svarende til et areal på 16.365 m2. Mod parcelhuskvarteret Herstedøster Villaby i syd fastholdes den maksimale bebyggelsesprocent på 70 for den sydlige del af matrikel nr. 8g. Den samlede bebyggelsesprocent for matriklerne i det stationsnære område bliver herved 100. 

 

Forslag til lokalplan foreslås udformet som en rammelokalplan, hvori der ikke fastsættes byggeretsgivende bestemmelser. I rammelokalplanen fastsættes overordnede bestemmelser om områdes anvendelse og hoveddisponering, herunder: 

 

  • Områdets disponering af bebyggelse, for eksempel inddeling i delområder eller byggefelter. 
  • Den overordnede grønne strukturs afgrænsning og udformning (den diagonale park). 
  • Principper for det overordnede vej- og stinet. 
  • Regnvand og skybrudshåndtering. 
  • Den fremtidige grundejerforeningsstruktur. 

Forslag til rammelokalplan muliggør desuden nedrivning af eksisterende bebyggelse samt anlæg af områdets overordnede strukturer, da disse vil gå på tværs af de benævnte matrikler. Nærmere bestemmelser om bebyggelsens omfang, placering og arkitektur, opholdsarealer, beplantninger, mm. vil blive udviklet og kvalificeret i forbindelse med udarbejdelsen af de efterfølgende byggeretsgivende lokalplaner. 

Miljøvurdering

Albertslund Kommune har vurderet, at planforslagene er omfattet af krav om obligatorisk miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven): 

 

Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse 

  • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2, 
  • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller 
  • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”. 

Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b: 

 

Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg”. 

 

Endvidere muliggøre planforslaget en væsentlig ændring af arealanvendelsen i forhold til områdets nuværende anvendelse, og det nuværende byggeretsgivende plangrundlag Byplanvedtægt nr. 5 – Hersted Industripark har ikke tidligere været miljøvurderet. Samtidig giver planforslaget mulighed for bebyggelse, hvor omfang og højde af bebyggelserne er en væsentlig ændring i forhold til de nuværende forhold samt driftsfasens påvirkninger. Det kan desforuden ikke udelukkes, at der kan være ukendte forureninger i området, der kan påvirke planforslagets område væsentligt. 

 

Processen for miljøvurdering

Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 3, nr. 2). 

 

Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført. 

 

I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring. 

 

Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget. 

 

Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen. 

 

Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten. 

 

Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for: 

 

  • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet, 
  • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, 
  • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og 
  • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet. 

 

Miljøvurderingsprocessen og planarbejdets proces er skitseret i nedenstående procesdiagram:

Links til dokumenter

Forslag til Rammelokalplan 5.10 - Sydvangen øst:

Forslag til Rammelokalplan 5.10 Sydvangen øst

Forslag til Kommuneplantillæg 3 - Sydvangen øst:

Forslag til kommuneplantillæg 3 - Sydvangen øst

Miljørapport for Forslag til Lokalplan 5.10 - Sydvangen øst og Kommuneplantillæg 3:

Miljørapport for Forslag til Lokalplan 5.10 - Sydvangen øst og Kommuneplantillæg 3

Bilag til miljørapport for Forslag til 5.10 - Sydvangen øst og Kommuneplantillæg 3: 

Bilag 1 - Afgrænsningsnotat

Bilag 2 - Startredegørelse

Bilag 3 - Besigtigelsesnotat natur

Bilag 4 - Teknisk notat - trafik

Bilag 5 - Teknisk notat - afledning af vand

Bilag 6 - Teknisk notat - støj

Bilag 7 - Teknisk notat - jordforurening

Bilag 8 - Teknisk notat - lugt og luft

Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

Sammenfattende redegørelse af miljøvurdering for Sydvangen øst

Kommuneplantillæg 3 – Sydvangen øst:

Kommuneplantillæg 3 - Sydvangen øst

Rammelokalplan 5.10 - Sydvangen:

Rammelokalplan 5.10 - Sydvangen øst

Høringsnotat til den endelige vedtagelse af Kommuneplantillæg 3 og Rammelokalplan 5.10:

Høringsnotat for Rammelokalplan 5.10 og Kommuneplantillæg 3

Kontaktoplysninger

Plan, Byg & Miljø – Plan
BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
+45 43 68 68 68
E-mail: plan@albertslund.dk 

Projektleder for byomdannelse af Hersted Industripark:
Hanne Moe
E-mail: hanne.moe@albertslund.dk 
Mobil: +45 21 73 76 59

Byplanlægger for udarbejdelsen af planforslagene:
Tina Maria Roden
E-mail: tmd@albertslund.dk 
Mobil: +45 29 43 03 74