Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af Masterplan Albertslund Centrum 2022 med indarbejdet dispositionsplan

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af masterplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelsen godkendte på mødet den 14. september 2021 opdatering af Masterplan for Albertslund Centrum 2018 med indarbejdet dispositionsplan, der skal være grundlag for udviklingen af Albertslund Centrum, hvor det overordnede plangrundlag er Kommuneplan 2022 - 2034.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 28. juni 2022 at sende forslag til af Masterplan for Albertslund Centrum 2018 med indarbejdet dispositionsplan med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget var i 12 ugers høring fra onsdag den 29. juni 2022 til og med tirsdag den 13. september 2022.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 14. februar 2023 at vedtage af Masterplan for Albertslund Centrum 2018 med indarbejdet dispositionsplan.

    Planforslagets indhold

    CityCon og Albertslund Kommune har indgået en projektudviklingsaftale med tillæg, der blev godkendt af Kommunalbestyrelsen henholdsvis tirsdag den 11. december 2018 og tirsdag den 11. februar 2020, hvor parternes fælles vision for samarbejdet tager udgangspunkt i Masterplan for Albertslund Centrum 2018.

    Projektudviklingsaftalen omfatter blandt andet udarbejdelse af disponeringsforslag, herunder forslag til omlægning/sænkning af Vognporten. CityCon har i forbindelse med igangsætning af arbejdet set et behov for indarbejdelse af aktuelle nye emner samt øget fokus på udvalgte punkter i Masterplan for Albertslund Centrum 2018. Det betyder en justering af masterplanen og principperne for fortætning af Albertslund Centrum.

    Opdatering af masterplanen indebærer følgende:

    • Transformation af Albertslund Centrum med afsæt i centerets eksisterende by- og bygningskvaliteter.
    • De høje bygningers placering markerer centerets indgange og sikrer sol på de offentlige pladser.
    • Tydelig opdeling af de private og offentlige opholdsarealer for at understøtte de kommende bokvaliteter og tryghed.
    • Aktive facader mod Nordmarks Allé og Vognporten for at øge trygheden.
    • Mobilitetshus med servicefunktioner for blandt andet cykler.
    • Begrønning af centeret med grønne vægge og tage.

    Fortætningen af Albertslund Centrum sker forsat indenfor de kommunale grunde med forkøbsret for CityCon ved kommende udbud. Opdatering af masterplanen vil give plads til ca. 300 boliger eksklusiv Posthusgrunden, der allerede er lokalplanlagt, hvilket er tæt på en fordobling af boligkvadratmeterne fra masterplanen fra 2018. CityCon foreslår flere boliger i Albertslund Centrum for at bringe flere mennesker til området på flere tidspunkter af døgnet og dermed skabe mere byliv og tryghed.

    Hvor masterplan 2018 refererer til de omkringliggende nye og fremtidige byggerier, tager den nye opdatering i højere grad udgangspunkt i eksisterende by- og bygningskvaliteter i Albertslund Centrum. Opdateringen beskriver således en transformation af centeret med afsæt i det eksisterende Albertslund Centrums bystruktur og arkitektur mod gågaderne, mens nye bygninger ud mod resten af byen referer til de nye byggerier som Vestskovens Gymnasium og Rådhus Have.

    Der vil i arbejdet med disponeringsforslaget være behov for at arbejde yderligere med sol og skyggeforhold, hvilket kan betyde mindre omdisponeringer af viste bygningsvolumener i masterplanen. Derudover kræver en aktivering af facaderne ud mod Vognporten og Nordmarks Allé en nærmere analyse af koblingen til de eksisterende gang- og cykelstier og fortove.

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at opdatering af Masterplan for Albertslund Centrum 2022 med indarbejdet dispositionsplan er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:

    Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg”.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Miljøvurderingsprocessen og planarbejdets proces er skitseret i nedenstående procesdiagram:

    Miljøvurderingsproces_Albertslund Centrum_opdateret

    Links til dokumenter

    Projektudviklingsaftaler:

    Projektudviklingsaftale for Albertslund Centrum af 1. november 2018

    Tillæg projektudviklingsaftale for Albertslund Centrum af 18. november 2019

    Forlængelse af projektudviklingsaftale for Albertslund Centrum af 16. januar 2020

    Kvalitetsprogram for udvikling af det centernære Albertslund:

    Kvalitetsprogram for udvikling af det centernære Albertslund

    Masterplan for Albertslund Centrum 2018:

    Albertslund Centrum Masterplan 2018

    Startredegørelse:

    Startredegørelse

    Forslag til dispositionsforslag & opdateret masterplan for Albertslund Centrum februar 2022:

    Forslag til dispositionsforslag & opdateret Masterplan for Albertslund Centrum fra februar 2022

    Miljørapport for forslag til opdateret masterplan for Albertslund Centrum med dispositionsforslag:

    Miljørapport til Masterplan for Albertslund Centrum 2022

    Bilag til miljørapporten og forslag til opdateret masterplan for Albertslund Centrum med dispositionsforslag:

    Bilag 1 - Afgrænsningsnotat

    Bilag 2 - Tværsnit af niveauforskelle og bygningsvolumener

    Bilag 3 - Skyggediagrammer

    Bilag 4 - Vindsimuleringer

    Bilag 5 - Støjudbredelseskort

    Bilag 6 - Trafikfordeling

    Bilag 7 - Notat om trafikbetjening via Vognporten af 14. juni 2021

    Bilag 8 - Raadvads Center for Bygningsbevaring - Bevaringsværdier i Albertslund Centrum

    Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

    Sammenfattende redegørelse til miljørapporten

    Masterplan for Albertslund Centrum med dispositionsforslag:

    Masterplan for Albertslund Centrum med dispositionsforslag

    Høringsnotat/hvidbog til den endelige vedtagelse af Masterplan for Albertslund Centrum med dispositionsforslag:

    Hvidbog for forslag til Masterplan for Albertslund Centrum final 1

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan
    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
    +45 43 68 68 68
    E-mail: plan@albertslund.dk 

    Projektleder for Albertslund Centrum:
    Anne Steen Hansen
    E-mail: anne.birgitte.steen.hansen@albertslund.dk   
    Mobil: +45 21 66 85 79