Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6
Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner samt kontaktoplysninger
Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 14. december 2021 at godkende startredegørelsen for projektet på Smedeland 6, hvormed udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6 og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.
Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 13. december 2022 at sende forslag til Lokalplan 5.6 – Boliger og erhverv på Smedeland 6 med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget var i 8 ugers høring fra tirsdag den 20. december 2022 til og med tirsdag den 14. februar 2023.
Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet torsdag den 22. juni 2023 at vedtage Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6.
Planforslagets indhold og formål
Forslag til Lokalplan 5.8 - Boliger og erhverv på Smedeland 6 område er beliggende i den østlige del af Hersted Industripark, og er inddelt i 3 delområder. I delområde 1 giver planforslagets mulighed for etagebebyggelse til blandet bolig og erhverv, mens delområde 2 udgøres af de to private fællesveje, der fører fra Smedeland ned til henholdsvis Smedeland 8A og Smedeland 32. Delområde 3 omfatter den offentlige vej Smedeland, der på sigt vil komme til at hedde Smedeland Boulevard.
Lokalplanområdet omfatter et areal på ca. 47.088 m², hvoraf delområde 1 udgør ca. 10.040 m² og delområderne 2 og 3 tilsammen udgør ca. 37.048 m². Området udgøres af matrikel nr. 6i, 8au, 8av, 8ax, 8cb og 8h samt vejmatrikel 7000y, Herstedøster By, Herstedøster. Området er beliggende i byzone og fastholdes i byzone.
Lokalplanen skal sikre, at området i fremtiden kan udvikles som bolig- og erhvervsområde, dvs. blandede byfunktioner.
Formålet med lokalplanen er således at skabe det planmæssige grundlag for, at der kan opføres op til 200 boliger i form af etageboliger og enkelte erhvervsvirksomheder i stueplan i form af kontor og liberale erhverv.
Det er desuden lokalplanens formål at fastlægge bestemmelser for bebyggelsens omfang og placering, samt at fastlægge områdets vej- og stiforbindelser.
Derudover skal lokalplanen sikre, at der anlægges gode opholds- og legearealer til beboerne samt grundejerforeningsbestemmelser for byomdannelsesområdets fælles arealer (delområde 2 og 3).
Miljøvurdering
Albertslund Kommune har vurderet, at lokalplanen er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):
”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse
- udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
- medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
- vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.
Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:
"Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg".
Endvidere muliggøre planforslaget en væsentlig ændring af arealanvendelsen i forhold til områdets nuværende anvendelse, og det nuværende byggeretsgivende plangrundlag Byplanvedtægt nr. 5 – Hersted Industripark har ikke tidligere været miljøvurderet. Samtidig giver planforslaget mulighed for bebyggelse, hvor omfang og højde af bebyggelserne er en væsentlig ændring i forhold til de nuværende forhold samt driftsfasens påvirkninger. Det kan desforuden ikke udelukkes, at der kan være ukendte forureninger i området, der kan påvirke planforslagets område væsentligt.
Processen for miljøvurdering
Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).
Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.
I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.
Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.
Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.
Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.
Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:
- Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
- Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
- Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
- Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.
Lokalplan- og miljøvurderingsprocessen er skitseret i nedenstående procesdiagram:
Links til dokumenter
Startredegørelse:
Startredegørelse til forslag til lokalplan for Smedeland 6
Afgrænsningsnotat for miljøvurderingen:
Afgrænsningsnotat for Miljøvurdering af forslag til lokalplan 5.8
Forslag til Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6:
Miljørapport til forslag til Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6:
Miljørapport til forslag til lokalplan 5.8 af 23. november 2023
Bilag til miljørapport:
Bilag 1 - Virksomhedsstøj og vejstøj
Bilag 2 - Luftforurening fra virksomheder
Sammenfattende redegørelse til miljørapport:
Sammenfattende redegørelse af miljøvurdering for Smedeland 6
Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6:
Lokalplan 5.8 - Boliger og erhverv på Smedeland 6
Høringsnotat/hvidbog til den endelige vedtagelse af Lokalplan 5.8 – Boliger og erhverv på Smedeland 6:
Høringsnotat for Lokalplan 5.8 og tilhørende miljørapport for Smedeland 6
Kontaktoplysninger
Plan, Byg & Miljø – Plan
BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
+45 43 68 68 68
E-mail: plan@albertslund.dk
Projektleder for byomdannelse af Hersted Industripark:
Hanne Moe
E-mail: hanne.moe@albertslund.dk
Mobil: +45 21 73 76 59
Byplanlægger for udarbejdelsen af planforslaget:
Catharina Friedberg
E-mail: catharina.freidberg@albertslund.dk
Mobil: +45 21 72 20 18