Udsatterådet
Albertslund Kommunes Udsatteråd blev nedsat i 2017 - følg med i Udsatterådets arbejde her på siden
Udsatterådet i Albertslund Kommune har til formål, at være talerør for lokale borgere, som er i en udsat social livssituation. Borgere kan være udsatte på grund af hjemløshed, misbrug, prostitution, sindslidelse, vold, ensomhed, fattigdom, traumer eller andet.
Udsatterådet skal være med til, at sætte vigtige temaer på dagsordenen og skal rådgive relevante politiske udvalg i forhold, der vedrører udsatteområdet.
Om Udsatterådet
Udsatterådet vælges for en 4-årig periode og sammensættes af:
- medlemmer, som er eller har været i en udsat livssituation
- medlemmer fra Kommunalbestyrelsen, som repræsenterer det politiske niveau
- medlemmer, som er sagkyndige
- medlem, som er personligt udpeget og har særlig indsigt i eller erfaring med området
Pårørende til Udsatterådets målgrupper kan erstatte medlemmer, som er eller har været i en udsat livssituation (kategori a og d).
Medlemmer af Udsatterådet
Navn | Rolle i Udsatterådet | Telefon | ||
---|---|---|---|---|
Karen Tobisch |
Formand |
40 13 20 28 |
||
Lisbeth Andersen |
Næstformand |
22 67 47 37 |
||
Helge Bo Jensen Kommunalbestyrelsesmedlem |
Medlem |
61 62 16 79 |
||
Akhlaq Ahmad Kommunalbestyrelsesmedlem |
Medlem |
28 81 61 61 |
||
Camilla Lerking |
Medlem |
41 16 81 17 |
||
Dorthe Holm |
Medlem |
|||
Ulla Bektas |
Medlem |
40 18 93 03 |
||
René Meyrowitsch |
Medlem |
30 70 61 14 |
||
Jannie Hansen |
Medlem |
|||
Ingrid Branner |
Medlem |
60 35 46 72 |
||
Louise Østergaard Andersen |
Medlem (i Ingrids fravær) |
60 35 46 35 |
||
Else Andersen |
Medlem |
|||
Anne Cecilie Børgesen |
Sekretær |
43 68 64 91 |
Så har du nu mulighed for at blive medlem af Udsatterådet i Albertslund Kommune.
Udsatterådets opgave er:
- at øge muligheden for, at borgere i en udsat social livssituation kommer til orde og får medindflydelse.
- at rådgive politiske udvalg i forhold, der vedrører udsatteområdet.
Udsatterådet er også med til:
- at uddele overskudsmad til borgere, der er i en socialt udsat livssituation.
- at tilbyde en frivillig bisidder til møder i kommunen i samarbejde med Albertslund Frivilligcenter.
Valg til Udsatterådet
Udsatterådets medlemmer vælges for en 4-årig periode. Rådet sammensættes af:
- personer, der selv er i en udsat livssituation,
- personer fra kommunalbestyrelsen, og
- personer, med særlig viden om udsatteområdet.
Hvis flere end 16 personer stiller op til Udsatterådet vælger Social- og Sundhedsudvalget i Albertslund Kommune, hvem der skal sidde i Udsatterådet.
Du stiller op til Udsatterådet ved at skrive en mail til voksensocialafdelingen@albertslund.dk. I mailen bedes du skrive:
- Dit fulde navn
- Dine kontaktoplysninger
- Kort om din erfaring med udsatteområdet
Du kan læse om det nuværende Udsatteråds sammensætning og arbejde herunder.
Udsatterådets medlemmer vælges for en 4-årig periode. Rådet sammensættes af:
- personer, der selv er i en udsat livssituation,
- personer fra kommunalbestyrelsen, og
- personer, med særlig viden om udsatteområdet.
Hvis flere end 16 personer stiller op til Udsatterådet vælger Social- og Sundhedsudvalget i Albertslund Kommune, hvem der skal sidde i Udsatterådet.
Du stiller op til Udsatterådet ved at skrive en mail til voksensocialafdelingen@albertslund.dk. I mailen bedes du skrive:
- Dit fulde navn
- Dine kontaktoplysninger
- Kort om din erfaring med udsatteområdet
Du kan læse om det nuværende Udsatteråds sammensætning og arbejde herunder.
Fokuspunkter og årsberetninger
Udsatterådet arbejder med mange forskellige emner på deres møder. Der er dog særlige fokuspunkter, som optager Udsatterådet meget.
Udsatterådet i Albertslund har indgået et samarbejde med Stop Spild Lokalt (Albertslund) om tildeling af Gladpakker. En Gladpakke består af dagens indkomne fødevarer (mest grøntsager) og er pakket af de frivillige i Stop Spild.
Tildeling af Gladpakker sker efter en samtale med Stop Spilds frivillige sagsbehandler, som er medlem af Udsatterådet, og som har tavshedspligt.
Kontakt tlf.nr. 29 64 99 66 (torsdage kl. 14 til 16)
Personlig henvendelse torsdage kl. 14.30 til 15.30 i Stop Spilds Nordea-lokale 1. sal. Indgang fra parkeringspladsen overfor Albertshøj. Se efter plakaten.
Frivillige sagsbehandlere: Lisbeth
Gladpakker: Jannie
Mødeplaner og referater
Udsatterådets mødeplaner og referater. Læs også dagsordenen til kommende møde (tilgængelig 1 uge inden mødet).
Referat af møde torsdag den 30. januar 2025
Referat af møde torsdag den 27. marts 2025
Referat af møde torsdag den 15. maj 2025
Referat af møde torsdag den 28. august 2025
Referat af møde torsdag den 2. oktober 2025
Referat af møde torsdag den 20. november 2025
Referat af møde torsdag den 11. januar 2024
Referat af møde torsdag den 7. marts 2024
Referat af møde torsdag den 25. april 2024
Referat af møde torsdag den 29. august 2024
Referat af møde torsdag den 21. november 2024
Referat af møde torsdag den 5. december 2024
Referat fra konstituerende møde den 10. marts 2022
Referat fra møde torsdag den 21. april 2022
Referat fra møde torsdag den 9. juni 2022
Referat fra møde torsdag den 1. september 2022
Referat fra møde torsdag den 13. oktober 2022
Dagsorden til møde torsdag den 17. november 2022 - mødet aflyst pga sygdom
Tirsdag den 5. januar 2021 - fællesmøde med andre råd og Kommunalbestyrelsen - aflyst på grund af Corona
Torsdag den 4. februar 2021 - aflyst på grund af Corona
Referat fra møde torsdag den 15. april 2021
Referat fra møde torsdag den 10. juni 2021
Torsdag den 2. september 2021 - aflyst på grund af sygdom
Referat fra møde den 6. februar 2020
Torsdag den 16. april 2020 - aflyst på grund af Corona
Torsdag den 4. juni 2020 - aflyst på grund af Corona
Referat fra møde torsdag den 27. august 2020
Stream møderne i kommunalbestyrelsen
Det er muligt at se og streame kommunalbestyrelsesmøderne live på din computer, mobil eller tablet. Det betyder, at du nu altid kan være opdateret og følge med i dit lokale demokrati – både live under kommunalbestyrelsesmødet eller når mødet er afsluttet.
Anne Cecilie Børgesen
Ældre, Sundhed & Social
Telefon:
43686491
E-mail: acg@albertslund.dk
Hvad er et socialt frikort?
Du har mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit om året i 2019 og 2020 uden at blive trukket i sociale ydelser
Hvem kan få det?
Du er særligt socialt udfordret, og du er ikke under uddannelse eller har et arbejde. Du vil gerne have et arbejde og være en del af et arbejdsfællesskab
Hvordan kan du få det?
Kontakt din sagsbehandler, som afgør om du hører til målgruppen.
Hvordan finder du et arbejde og hvilken slags arbejde kan du få?
Du finder selv et job eller får hjælp i jobcentret. Arbejdet kan fx være læsse en lastbil, lettere havearbejde, rengøring, ordne hegn, sætte varer på plads, samle skrald osv.
Læs mere
Folder til borgere: https://socialstyrelsen.dk/filer/tvaergaende/sagsbehandling-voksne-og-handicap/socialt-frikort-pjece-malrettet-borgere.pdf
Folder til kommuner: https://socialstyrelsen.dk/filer/tvaergaende/sagsbehandling-voksne-og-handicap/socialt-frikort-pjece-malrettet-kommuner.pdf
Inspirationskatalog fra Cabi: https://www.cabiweb.dk/media/2456/inspirationskatalog-udsatteraadet-elektronisk.pdf
Socialstyrelsens side om socialt frikort: https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/sagsbehandling/socialt-frikort