Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af Masterplan for Vridsløse

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af masterplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Freja Ejendomme – der er statens ejendomsselskab, og som udvikler og sælger ejendomme fra staten samt regioner – overtog i foråret 2019 Vridsløselille Fængsel, der efterfølgende blev sat til salg med en deadline for indikative bud den 15. juni 2020.

    I august 2020 blev det offentliggjort, at PKA, Danmarks største arbejdsmarkedspensionskasse, og entreprenør- og byudviklingsvirksomheden A. Enggaard sammen havde indgået en købsaftale med Freja Ejendomme om Vridsløselille Fængsel.

    PKA og A. Enggaard skal således over de kommende år udvikle den 160.000 kvadratmeter store grund, der huser det nedlagte fængsel, til en ny, grøn bydel med blandt andet boliger.

    Efterfølgende har der været en arkitektkonkurrence, der løb frem til slutningen af november 2020, og på baggrund af blandt andet denne arkitektkonkurrence, er arbejdet med at udarbejde forslag til masterplan igangsat.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 8. marts 2022 at sende forslag til Masterplan for Vridsløse tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget var i 5 ugers høring fra torsdag den 10. marts 2022 til og med mandag den 18. maj 2022.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 13. september 2022 at vedtage Masterplan for Vridsløse.

    Planforslagets indhold og formål

    Forslag til Masterplan for Vridsløse præsenterer udviklingen af Vridsløselille Statsfængsel, fra lukket fængselsområde til åbent boligområde, med navnet Vridsløse.

    Forslag til Masterplan for Vridsløse er bygget op om seks hovedprincipper, der forholder sig til områdets eksisterende kvaliteter, og Albertslunds historiske udformning. Principperne er; kvarterer med hver sin særlige identitet, områder til lokale fællesskaber, bevaring af eksisterende bygninger og beplantning, grønne områder som strukturerende element, gode forbindelser for bløde trafikanter samt begrænset biltrafik internt i området med parkering i randen.

    Forslag til Masterplan for Vridsløse præsenterer seks kvarterer, der tilsammen udgør boligområdet. Bebyggelsen er en sammensætning af etageboliger og rækkehuse, og eksisterende bygninger, der transformeres til at rumme boliger og bylivsfunktioner.

    Forslag til Masterplan for Vridsløse er udformet med udgangspunkt i planstrategi 2020 - ”Mere Albertslund, og med respekt for, den eksisterende bebyggelse og beplantning. I hvert kvarter er der mindst én bevaret bebyggelse, og de nye bygninger er placeret så flest muligt af de eksisterende træer bevares. Forslag til Masterplan for Vridsløse præsenterer en strategi for hvilke af de nuværende bebyggelser, der bevares, samt hvordan de istandsættes og indrettes til nye anvendelser.

    Forslag til Masterplan for Vridsløse indeholder en strategi for de grønne områder og beplantningen, hvor områdernes overordnede indretning og anvendelse præsenteres. De grønne områder er sammenhængende, og placeres så de naturligt er med til at opdele områdets seks kvarterer.

    De seks kvarterer varierer i højde og udformning. De sydligste bebyggelser opføres i seks etager, med punktvise dele af bebyggelsen i op til syv etager, og placeres så de afskærmer mod støjen fra togbanen. På den resterende del af grunden opføres der en blanding af etageboliger i op til fire etager samt rækkehuse.

    I den nye bydel er boligudbuddet indrettet, så der er varierende størrelser på boligerne. Udover almindelige boliger planlægges der for generationsboliger og bofællesskaber. Kvarterne er indrettet ud fra en fællesskabstanke, hvor der både er mulighed for at møde sin nabo i gården eller på gaden, samt er et fælleshus i hvert kvarter, til beboernes daglige brug. I tillæg hertil er der planlagt for udadvendte og fælleskabsdannende funktioner i det gamle fængsel, i bygningerne omkring Egons Port. Et fællesskab med funktioner for både kvarteret og byen, med navnet Porten.

    De grønne område er tildelt hver sin identitet og funktion, hvor der er lagt vægt på at skabe plads til menneskerne og naturen, så Vridsløse er med til at bidrage til biodiversiteten i kommunen. I området omkring søen, vil man kunne opleve hvordan områdets udseende ændres, med et vandspejl der vil kunne stige med op til næsten tre meter, når regnen falder til hverdag.

    Stierne på tværs af området er placeret i de sammenhængende grønne områder, hvor det overordnede stinet, giver mulighed for at bevæge sig på tværs og kobler sig til stinettet i kommunen.

    Bilerne holdes i randen af området, hvor al parkering også er placeret. Parkeringen er primært samlet i fire mobilitetshuse, hvor bilparkeringen indrettes i bygninger, der også afsættes plads til funktioner som fælles cykelværksteder, byttestationer og lignende. Disse funktioner indpasses i stueetagerne af mobilitetshusene.

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at Masterplan for Vridsløse er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:

    Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg.

    Endvidere muliggøre planforslaget en væsentlig ændring af arealanvendelsen i forhold til områdets nuværende anvendelse. Samtidig giver planforslaget mulighed for bebyggelse, hvor omfang og højde af bebyggelserne er en væsentlig ændring i forhold til de nuværende forhold samt driftsfasens påvirkninger. Det kan desforuden ikke udelukkes, at der kan være ukendte forureninger i området, der kan påvirke planforslagets område væsentligt.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til et planforslag, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Miljøvurderingsprocessen og planarbejdet er skitseret i nedenstående procesdiagram:

    Links til dokumenter

    Forslag til Masterplan for Vridsløse:

    https://dagsordner.albertslund.dk/vis/pdf/bilag/72e3cb86-e79c-4097-9c8c-0767362ef12d/?redirectDirectlyToPdf=false

    Miljørapport til forslag til Masterplan for Vridsløse:

    Miljørapport for Masterplan for Vridsløse

    Bilag til miljørapport:

    Bilag 1 - Afgrænsningsnotat for miljøvurdering af masterplan, kpt 17 og rammelokalplan vridsløse

    Bilag 2 - Støj fra trafik

    Bilag 3 - Trafikrapport

    Bilag 4 - Vibrationer fra jernbane

    Bilag 5 - Vurdering af vindmiljø

    Bilag 6 - Regnvandshåndtering

    Bilag 8 - Screening af jordforurening

    Bilag 9 - Screening af bygninger for miljøskadelige stoffer

    Bilag 10 - Flagermus Vridsløselille Fængsel - efteråret 2021

    Bilag 11 - Bevaringsværdige træer og træer der påvirkes i forbindelse med byudviklingen

    Bilag 12 - Naturvurdering af 2 søer på fængselsgrunden

    Bilag 13 - Albertslund Kommunes Detailhandelsanalyse 2020

    Bilag 14 - Støj fra parkeringshuse

    Bilag 15 - Visualiseringer af indbliksgener og skyggediagrammer

    Bilag 16 - Ressourcekortlægning vurderinger af muligheder for genbrug og genanvendelse

    Bilag 17 - Supplerende undersøgelser af jord og grundvandsforurening mhp at udtage delområder af V2-kortlægning

    Bilag 18 - Opsamlingsnotat vedr. indledende dialog med BaneDanmark

    Bilag 19 - SAVE-registreringer udført af SBS for Freja Ejendomme

    Bilag 20 - Kvalitetssikring af SAVE-registreringer udført af CFB for Albertslund Kommune

    Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

    Sammenfattende redegørelse af miljøvurdering for Masterplan for Vridsløse

    Masterplan for Vridsløse kan findes her:

    https://www.vridsloese.dk/

    Høringsnotat/hvidbog til den endelige vedtagelse af Masterplan for Vridsløse:

    Høringsnotat for Masterplan for Vridsløse

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan
    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
    +45 43 68 68 68
    E-mail: plan@albertslund.dk 

    Projektleder for Vridsløse:
    Maria von Holstein-Rathlou
    E-mail: maria.von.holstein-rathlou@albertslund.dk 
    Mobil: +45 29 33 66 56