Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner og kommuneplantillæg samt kontaktoplysninger

Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede i forbindelse med vedtagelse af Budget 2015 på mødet tirsdag den 7. oktober 2014 under punkt 7 om ”Strategisk byudvikling” med underpunkt 7.2 om ”Hylderager Grunden”, at:

    "Hyldagergrunden udvikles til boligformål i form af private ejerboliger og ustøttede, private andelsboliger, som søges etableret gennem en nybyggerproces med kommende ejere fra starten af. Boligerne kan opføres som tæt-lav bebyggelse i form af rækkehuse og/eller bofællesskaber." 

    Hyldagergrunden, sidenhen benævnt som Hyldagerkvarteret, var belastet af støj fra især Holbækmotorvejen, og en byudvikling af området vil forudsætte en støjvold til at dæmpe støjen. Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7 er det planmæssige grundlag for at give mulighed herfor. 

    Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 10. april 2018 at godkende et af tre scenarier for et nyt ambitiøst natur- og landskabsprojekt i Hyldagerparken og den nordlige del af Kongsholmparken. Det valgte scenarie blev startredegørelsen for projektet, hvormed udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7 og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 12. februar 2019 at sende forslag til Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7 med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget var i 8 ugers høring fra onsdag den 13. februar 2019 til og med tirsdag den 9. april 2019.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 18. juni 2019 at vedtage Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7.

    Planforslagets indhold og formål

    Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker muliggør etablering af Hyldager Bakker, der udformes med støjvolde ud mod Holbækmotorvejen og et bakkedrag med lokale højderygge i det bagvedliggende parkområde. Støjvoldene vil sikre, at støjniveauet nedbringes både inden for parkerne, og på Hyldagergrunden samt i de eksisterende boligområder øst for parkerne.

    Lokalplanen fastlægger støjvoldenes højde og placering, samt muliggør etablering af en 2 m høj og 700 m lang støjskærm langs jernbanens nordlige side. Lokalplanen sikrer samtidig, at det nye landskab udformes, så områdets karakter af en grøn kile, med rekreative muligheder for det almene friluftsliv, fastholdes. Hovedprincipperne for den fremtidige beplantning i området fastlægges, og der gives mulighed for genslyngning af St. Vejleå samt etablering af en ny regnvandssø.

    Forslag til Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker var ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2018 – 2030, og derfor blev Kommuneplantillæg 7 udarbejdet. Kommuneplantillæg 7 fastholder anvendelsen af området som et rekreativt område forbeholdt almen, ikke bymæssig friluftsanvendelse, men ændrede rammeområde F01 – Kongsholmparken og F02 - Hyldagerparken i Kommuneplanplan 2018 – 2030, således at der blev mulighed for at etablere støjvolde med en højde på op til 18 m over motorvejens terræn, og støjskærme langs jernbanen. Det nye rammeområde er benævnt F13 – Hyldager Bakker jf. Kommuneplan 2022 – 2034.

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at forslag til lokalplan og kommuneplantillæg er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25/10/2018 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 11, b:

    Anlæg til bortskaffelse af affald (projekter, som ikke er omfatte af bilag 1)”.

    Miljøvurderingsloven følger Affaldsdirektivets (2008/98/EF af 19. november 2008) definitionerne på affald, hvor det blandt andet fremgår af Artikel 3, at:

    • affald”: ethvert stof eller enhver genstand, som indehaveren skiller sig af med eller agter eller er forpligtet til at skille sig af med.
    • nyttiggørelse”: enhver operation, hvis hovedresultat er, at affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde en bestemt funktion, eller som er forberedt med henblik på at opfylde den bestemte funktion i anlægget eller i samfundet generelt. Bilag II indeholder en ikke-udtømmende liste over nyttiggørelsesoperationer.

    Bilag II:

    R 10 ”Spredning på jorden med positive virkninger for landbrug eller miljø”.

    Jord, som nyttiggøres i en støjvold, bliver derfor bortskaffet, og derfor er en støjvold et anlæg til bortskaffelse og nyttiggørelse af affald.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Miljøvurderingsprocessen og planarbejdets proces er skitseret i nedenstående procesdiagram:

    Links til dokumenter

    Startredegørelse:

    Natur og landskabsscenarie C for Hyldagerparken og Kongsholmparken

    Hvidbog i forbindelse med forhøring af Kommuneplantillæg 7:

    Hvidbog til forhøringen af kommuneplantillæg 7

    Forslag til Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker:

    Forslag til lokalplan 25.6

    Forslag til Kommuneplantillæg 7:

    Forslag til kommuneplantillæg 7

    Miljørapport til forslag til Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7:

    Miljørapport til forslag til lokalplan 25.6 og Kommuneplantillæg 7

    Bilag til miljørapport:

    Bilag 1 - Udkast til afgrænsningsnotat for miljørapport for Hyldager Bakker

    Bilag 2 - Fredningsnævnets afgørelse af 13. november 2018

    Bilag 3 - Støj fra veje og jernbane

    Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

    Sammenfattende redegørelse

    Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker:

    https://dokument.plandata.dk/20_9583269_1560935303970.pdf

    Kommuneplantillæg 7:

    Kommuneplantillæg 7

    Ændringer til den endelige vedtagelse af Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7:

    Ændringer i planforslaget

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan
    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
    +45 43 68 68 68
    E-mail: plan@albertslund.dk