Miljøvurdering af Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8
Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner og kommuneplantillæg samt kontaktoplysninger
Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede i forbindelse med vedtagelse af Budget 2015 på mødet tirsdag den 7. oktober 2014 under punkt 7 om ”Strategisk byudvikling” med underpunkt 7.2 om ”Hylderager Grunden”, at:
"Hyldagergrunden udvikles til boligformål i form af private ejerboliger og ustøttede, private andelsboliger, som søges etableret gennem en nybyggerproces med kommende ejere fra starten af. Boligerne kan opføres som tæt-lav bebyggelse i form af rækkehuse og/eller bofællesskaber."
Hyldagergrunden, sidenhen benævnt som Hyldagerkvarteret, var belastet af støj fra især Holbækmotorvejen, og en byudvikling af området vil forudsætte en støjvold til at dæmpe støjen. Lokalplan 25.6 – Hyldager Bakker og Kommuneplantillæg 7 er det planmæssige grundlag for at give mulighed herfor.
Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 12. februar 2019 at godkende igangsætningen af Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8, hvormed udarbejdelsen af forslag til Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8 samt tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.
Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 18. juni 2019 at sende forslag til Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8 med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget var i 10½ ugers høring fra onsdag den 19. juni 2019 til og med søndag den 1. september 2019.
Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 12. november 2019 at vedtage Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8.
Planforslagets indhold og formål
En rammelokalplan er ikke byggeretsgivende. Det betyder, at der senere i processen skal vedtages mere detaljerede lokalplaner, før Hyldagerkvarteret kan bebygges. Rammelokalplanen fastlægger nogle overordnede linjer, som de senere byggeretsgivende lokalplaner skal udarbejdes efter.
Formålet med Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret er at opbryde Hyldagerkvarteret i tre delområder. I de to mindste delområder (delområde 2 og 3) skal etableres to bofællesskaber.
For de tre delområder fastsættes forskellige maksimale bebyggelsesprocenter.
- Delområde 1: Arealet er 68.900 m2 og bebyggelsesprocenten fastsættes til max 40.
- Delområde 2: Arealet er 9.300 m2 og bebyggelsesprocenten fastsættes til max 70.
- Delområde 3: Arealet er 9.000 m2 og bebyggelsesprocenten fastsættes til max 30.
Rammelokalplanen fastlægger at vejadgangen til delområde 1 skal ske fra Vridsløsestræde og at delområde 2 og 3 skal have vejadgang via delområde 1. Det er derfor en forudsætning for, at delområde 1 kan tages i brug, at der etableres vejadgang frem til delområde 2 og 3.
Rammelokalplanen definerer derudover nogle overordnede principper for området, som udviklerne skal indtænke i deres visions- og idéoplæg. Dette indebær blandt andet:
- at området skal have et moderne landsbyudtryk, hvor arkitektur, materialer og bolignær natur giver landsbykarakter.
- at en 12,5 m bred bræmme ud mod St. Vejleå skal friholdes for bebyggelse, så åen kan genslynges.
- at der skal anlægges en gennemgående stiforbindelse fra Vridsløselille Landsby til Hyldagerparken.
- at både et beplantningsbælte i lokalplanområdets nordlige del og beplantningsbæltet ved jernbanen mod syd, bevares.
- at de eksisterende stier og veje i Vridsløselille Landsby forlænges ind i Hyldagerkvarteret og at boliger trækkes helt ud mod Vridsløsestræde, for at skabe oplevelsen af to sammenhængende bydele.
Foruden ovenstående fysiske principper, indeholder rammelokalplanen også et forslag til en vision for hvordan Hyldagerkvarteret i overensstemmelse med Albertslund Kommunes overordnede vision kan gøres til en bydel med fokus på børnene, fællesskabet og det grønne. Visionen er baseret på en målgruppeanalyse, samt en borgerinddragelsesproces foretaget i efteråret 2016, og ønskes indarbejdet i de efterfølgende byggeretsgivende lokalplaner.
Forslag til Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret var ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2018 – 2030, og derfor blev Kommuneplantillæg 8 udarbejdet. Kommuneplantillæg 8 gør det muligt at bygge i op til 3 etager, med en max bygningshøjde på 14 m og en maksimal bebyggelsesprocent på 70. Bebyggelsesprocenten på 70 er fastsat ud fra, at det i rammelokalplanens delområde 2 skal være muligt at bygge op til 70 % - det vil ikke gøre det muligt at bygge i mere end 40 % i den resterende del af planområdet. Det nye rammeområde er benævnt BE16 – Hyldagerkvarteret i Kommuneplan 2022 – 2034.
Miljøvurdering
Albertslund Kommune har vurderet, at forslag til lokalplan og kommuneplantillæg er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25/10/2018 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):
”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse
- udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
- medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
- vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.
Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:
” Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg”.
Processen for miljøvurdering
Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).
Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.
I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.
Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.
Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.
Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.
Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:
- Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
- Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
- Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
- Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.
Miljøvurderingsprocessen og planarbejdets proces er skitseret i nedenstående procesdiagram:
Links til dokumenter
Startredegørelse:
Igangsætning af rammelokalplan og kommuneplantillæg for Hyldagergrunden
Afgrænsningsnotat for miljøvurderingen:
Forslag til Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret:
Forslag til rammelokalplan 12.7 - Hyldagerkvarteret
Forslag til Kommuneplantillæg 8:
Forslag til Kommuneplantillæg 8
Miljørapport til forslag til Lokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8:
Miljøvurdering af Forslag til Lokalplan 12.7 og Forslag til Kommuneplantillæg 8.pdf
Sammenfattende redegørelse til miljørapport:
Sammenfattende redegørelse for miljøvurdering af Lokalplan 12.7 og Kommuneplantillæg 8kpt8 og lp12.7
Rammelokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret:
https://dokument.plandata.dk/20_9646152_1574245457628.pdf
Kommuneplantillæg 8:
Hvidbog/høringsnotat til Lokalplan 12.7 – Hyldagerkvarteret og Kommuneplantillæg 8:
Kontaktoplysninger
Plan, Byg & Miljø – Plan
BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
+45 43 68 68 68
E-mail: plan@albertslund.dk