Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.1X – Boliger og erhverv på Malervangen 1

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 13. december 2022 at godkende startredegørelsen for projektet på Malervangen 1, hvormed udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1 og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.

    Planforslagets indhold og formål

    Lokalplanområdet er beliggende på matriklen 2bp på 5.000 m2, Herstedøster By, Herstedøster. Derudover indgår vejarealer med matriklerne 7000y, 6i og 8av og 8cb. Lokalplanen vil give mulighed for bolig og erhverv i form af karréstrukturer i op til ca. 6 etager, og opføres i bydelskvarteret Kirkevænget. De fire bydelskvarterer Kirkevænget, Stationsbyen, Ringbyskvarteret og Dollbyen samt den østlige del af Sydvangen indgår i det første område, som i Kommuneplan 2022 – 2034 er udpeget til et byomdannelsesområde jævnfør Planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 2 (LBK nr. 1157 af 01/07/2020).

    Dette nye bolig- og erhvervsområde vil komme til at ligge omkring 450 meter fra den kommende letbanestation Glostrup Nord, der forventes at åbne i år 2025. Det nye bolig- og erhvervsområde ligger således indenfor det stationsnære kerneområde, der er stort set sammenfaldende med byomdannelsesområdet, og parkeringsnormen kan derfor reduceres med op til 50 procent jævnfør retningslinje 7.3 i Albertslund Kommuneplan 2022 - 2034.

    Lokalplanen skal sikre, at området i fremtiden kan udvikles som bolig- og erhvervsområde, dvs. blandede byfunktioner.

    Formålet med lokalplanen er således at skabe det planmæssige grundlag for, at der kan opføres op til 108 boliger i form af etageboliger og enkelte erhvervsvirksomheder i stueplan i form af kontor og liberale erhverv.

    Det er desuden lokalplanens formål at fastlægge bestemmelser for bebyggelsens omfang og placering, samt at fastlægge områdets vej- og stiforbindelser. Derudover skal lokalplanen sikre, at der anlægges gode opholds- og legearealer til beboerne.

     

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at lokalplanen er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b: Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg. Endvidere er det planens beliggenhed, art, størrelse og driftsfasens påvirkninger.

     

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Lokalplan- og miljøvurderingsprocessen er skitseret i nedenstående procesdiagram:

     

    Dokumenter

    Startredegørelse for Forslag til Lokalplan 5.11 - Malervangen 1

    Afgrænsningsnotat for Miljøvurdering af Forslag til Lokalplan 5.11 - Malervangen 1 

    Forslag til Lokalplan 5.11 - Boliger og erhverv på Malervangen 1

    Miljørapport til forslag til Lokalplan 5.9 – Boliger og erhverv på Malervangen 1:

    Bilag til miljørapport og lokalplanudarbejdelsen:

    Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

     

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan

    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE

    +45 43 68 68 68

    E-mail: plan@albertslund.dk   

     

    Projektleder for byomdannelse af Hersted:

    Hanne Moe

    E-mail: hanne.moe@albertslund.dk

    Mobil: +45 21 73 76 59

     

    Byplanlægger for udarbejdelsen af planforslaget:

    Søren Kastrup

    E-mail: soeren.kastrup@albertslund.dk

    Mobil: +45 24 80 64 35

     

    Byplanlægger og miljøvurderingsspecialist:

    Vega Grambye

    E-mail: vega.grambye@albertslund.dk

    Mobil: +45 51 54 12 71