Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelse besluttede på mødet tirsdag den 13. december 2022 at godkende startredegørelsen for projektet på Malervangen 1, hvormed udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1 og tilhørende miljøvurdering kunne påbegyndes.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 14. maj 2024 at sende forslag til Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1 med tilhørende Miljørapport i offentlig høring. Forslaget er i 8 ugers høring fra torsdag den 16. maj 2024 til og med søndag den 14. juli 2024.

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 8. oktober 2024 at vedtage Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1.

     

    Planforslagets indhold og formål

    Hensigten med lokalplanen er, at lokalplanområdets delområde 1 kan anvendes til blandede byfunktioner i form af bolig og erhvervsformål. Lokalplanen opdeles i tre delområder, hvor delområde 1 udlægges til blandende byfunktioner i form af bolig- og erhvervsformål. Stueetagen ud mod Gamle Landevej kan anvendes til erhverv og/eller boligformål, mens den resterende del af bebyggelsen kun må anvendes til boligformål. Delområde 2 må kun anvendes til privat fællesvej, og delområde 3 må kun anvendes til offentlig vej og fællesanlæg for grundejerforeningen i Hersted.

    Lokalplanforslaget fastsætter følgende rammer for det endelige projekt.

    Bebyggelsesprocent

    Kommuneplanen angiver en bebyggelsesprocent på 150 % for kommuneplanramme BE09 som helhed. Lokalplanen muliggør en bebyggelsesprocent på 175 % i denne del af rammen, svarende til 8.750 m2 etageareal i overensstemmelse med Kommunalbestyrelsens godkendelse ved igangsætning af lokalplanen den 13. december 2022.

    Dertil rummer lokalplanforslaget en dispositionsmulighed på forøgelse af etagearealet med op til 165 m2 jf. retningslinje 6.9 i Kommuneplan 2022 – 2034. Retningslinjen muliggør, at den specifikke bebyggelsesprocent i særlige tilfælde kan afviges begrundet i arkitektoniske, miljømæssige, energimæssige eller funktionsmæssige hensyn. Kommunalbestyrelsen godkendte den 14. november 2023 med vedtagelsen af lokalplanen for Smedeland 28, at evt. brug af retningslinje 6.9 skal fremhæves i sagsfremstillingen.

    De særlige tilfælde på Malervangen 1 omhandler dels et renovationsareal i stueetagen i det nordlige byggefelt, svarende til maksimalt 110 m2 og en forøgelse af bebyggelsesprocenten med 2,2 %.

    Forvaltningen vurderer, at trafikale forhold på de omliggende veje gør det uhensigtsmæssig at hente affald via udsugning af molokker. Af arkitektoniske, miljømæssige og funktionsmæssige hensyn vurderes et renovationsareal i stueetagen med minicontainere at være en bedre løsning end placering i det åbne terræn.

    Dispositionsmuligheden omhandler desuden et portareal i sydøsthjørnet af området, svarende til maksimalt 55 m2 og en forøgelse af bebyggelsesprocenten med 1,1 %. Forvaltningen vurderer, at der er særlige arkitektoniske hensyn i forhold til at etablere en portåbning ud mod netop vejkrydset Gamle Landevej/Malervangen, fremfor en lukket facade, da det vil markere indgangen til Hersteds sydøstlige hjørne som en bydel med offentligt tilgængelige gårdrum.

    Forøgelse af etagearealet med op til 165 m2 er muliggjort med lokalplanforslaget, men kræver i praksis en dispensation hos byggemyndigheden.

    Etageantal og bygningshøjde

    Bygningen mod vest må højst være 16 m og op til 4 etager. Bygningsvolumenerne i den sydlige, østlige og nordlige del af området må højst være 24 m og op til 6 etager. I gårdrummet skal der etableres rampe ud til vej, trappe/elevator til parkeringskælderen og her er mulighed for at opføre et drivhus/orangeri. Lokalplanen lever ikke helt op til de i Principperne beskrevne lysafstandsforhold, men karréen er åbnet op i tre af verdenshjørnerne, øverste etage er tilbagetrukket og bebyggelsen sænket mod vest for at sikre bedre sollysforhold for lokalplanområdet og for nabobebyggelse.

    Etageareal og forventet boligareal

    Lokalplanen fastlægger et maksimalt etageareal på 8.750 m2 samt den beskrevne dispositionsmulighed for 165 m2, dvs. i alt 8.915 m2. Stueetagen ud mod Gamle Landevej kan anvendes til erhverv og/eller boligformål, men bygherre forventer ikke at udleje til erhverv. Minimumskravet til den gennemsnitlige boligstørrelse i lokalplanen er 80 m2. For at begrænse antallet af helt små boliger fastsætter lokalplanen i lighed med Kommuneplan 2022 – 2034, at maksimalt 10 % må være mellem 45 m2 og 54 m2 eksklusiv overgangzoner. Mindst 150 m2 af etagearealet skal anvendes til indendørs fællesarealer jf. Principper for udviklingen af Hersted.

    Fælles opholdsarealer

    Der skal etableres fælles udendørs opholdsarealer svarende til minimum 30 % af boligetagearealet jf. Kommuneplan 2022 – 2034, svarende til ca. 2.625 m2. På grund af støj fra trafik og virksomheder er det ikke muligt at etablere det hele på terræn, så ca. 700 – 900 m2 anlægges som fælles tagterrasser. Fælles opholdsarealer i gårdrummet skal beplantes med træer og anden beplantning samt indrettes med elementer til ophold, leg, fysisk aktivitet og lignende, der bl.a. henvender sig til børn.

    Alle boliger skal jf. Kommuneplan 2022 – 2034 have adgang til et privat udendørs opholdsareal i direkte tilknytning til boligen, i form af enten have, terrasse eller altan med en minimumstørrelse tilpasset boligens størrelse.

    Udendørs opholdsarealer skal overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj, og derfor kan der bl.a. støjafskærmes i skel mod vest, ved gårdrumsåbningen mod nordøst, på tagterrasser, samt ved enkelte altaner og haver på terræn. Udover disse støjafskærmninger må der hverken hegnes eller plantes hæk i skel. Dog er det tilladt at plante bede, buske og træer i skel.

    Parkering

    Til bebyggelsen anlægges minimum 0,75 p-plads pr. bolig og minimum 1,0 p-plads pr. 50 m2 erhverv jf. kommuneplanens parkeringsnormer. På baggrund af dialogen med bygherre giver lokalplanen ikke mulighed for yderligere reduktion med delebilsordning. Al bilparkering placeres i parkeringskælder, dog anlægges store handicapparkeringspladser på terræn. Cykelparkering følger ligeledes kommuneplanens retningslinjer og placeres overvejende i parkeringskælder samt i de ydre kantzoner.

    Kantzoner langs bebyggelsen følger Principper for udviklingen af Hersted Industripark, og de ydre kantzoner skal fremstå grønne og beplantes med træer og anden beplantning. Mod syd ved Gamle Landevej skal etableres terrasser til stueetageboligerne.

    For at bidrage til en højere biodiversitet skal minimum 90 % af beplantningen indenfor lokalplanområdet bestå af hjemmehørende arter. Med lokalplanen bevares to eksisterende kirsebærtræer i det sydøstlige hjørne af området. Derudover bevares det eksisterende landskabelige udtryk i form af trærækker langs Gamle Landevej og Malervangen.

    Aktiv nedsivning af regnvand er ikke tilladt jf. Spildevandsplanen. Bygninger indenfor området skal kunne modstå en 15 års regnhændelse, og derfor kan opholdsarealer og kantzoner fungere som LAR-anlæg.

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at lokalplanen er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b: Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg. Endvidere er det planens beliggenhed, art, størrelse og driftsfasens påvirkninger.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Lokalplan- og miljøvurderingsprocessen er skitseret i nedenstående procesdiagram:

    Links til dokumenter

    Startredegørelse:

    Startredegørelse af 12. oktober 2022

    Udkast til afgrænsningsnotat for miljøvurderingen:

    Udkast til afgrænsningsnotat af miljørapport af forslag til lokalplan for Malervangen 1 

    Forslag til Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1:

    Forslag til lokalplan 5.11 - Boliger og erhverv på Malervangen 1 

    Miljørapport til forslag til Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1:

    Miljørapport til forslag af lokalplan 5.11 - Boliger og erhverv på Malervangen 1 

    Bilag til miljørapport og lokalplanudarbejdelsen:

    Bilag 1 - Afgrænsningsnotat af miljørapport af forslag til Lokalplan 5.11 - Boliger og erhverv på Malervangen 1

    Bilag 2 - Trafikvurdering trafikafvikling og trafiksikkerhed

    Bilag 3 - Støj fra virksomheder og trafik

    Bilag 4 - Lugtgener og anden luftpåvirkning

    Bilag 5 - Indbliksgener og visualiseringer

    Bilag 6 - Vindkomfort

    Bilag 7 - Vandhåndteringsplan

    Bilag 8 - Jord og grundvand

    Bilag 9 - Bevaringsværdig beplantning 

    Sammenfattende redegørelse til miljørapport:

    Sammenfattende redegørelse af miljøvurdering for Lokalplan 5.11

    Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1:

    Lokalplan 5.11 - Boliger og erhverv på Malervangen 1

    Høringsnotat til den endelige vedtagelse af Lokalplan 5.11 – Boliger og erhverv på Malervangen 1:

    Høringsnotat for Lokalplan 5.11 og tilhørende miljørapport

     

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan
    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
    +45 43 68 68 68
    E-mail: plan@albertslund.dk     

    Projektleder for byomdannelse af Hersted:
    Hanne Moe
    Mobil: +45 21 73 76 59
    E-mail: hanne.moe@albertslund.dk 

    Byplanlægger for udarbejdelsen af planforslaget:
    Søren Kastrup
    Mobil: +45 24 80 64 35
    E-mail: soeren.kastrup@albertslund.dk 

    Byplanlægger og miljøvurderingsspecialist:
    Flemming Fryd
    Mobil: +45 30 70 48 54 
    E-mail: flleming.fryd@albertslund.dk