Gå til hovedindhold

Forslag til lokalplan 5.14 – Boliger og Erhverv på Fabriksparken 3 og invitation til Åbent Hus

Kommunalbestyrelsen har tirsdag den 11. november 2025 besluttet at sende Forslag til lokalplan 5.14 – boliger og erhverv på Fabriksparken 3 med tilhørende miljørapport i offentlig høring og afholde et åbent-hus arrangement. Den offentlige høring er din mulighed for at komme med bemærkninger eller ændringsforslag til planen.

Indhold

    Forslag til lokalplan 5.14 kan læses her:

    Forslag til lokalplan 5.14 – Boliger og Erhverv på Fabriksparken 3

     

    Høringsperioden

    Forslag til lokalplan 5.14 – boliger og erhverv på Fabriksparken 3 er i høring i 8 uger fra onsdag den 19. november 2025 til og med søndag den 18. januar 2026.

    Dine eventuelle bemærkninger og ændringsforslag skal være modtaget senest den 18. januar 2026, og sendes til:

     

    plan@albertslund.dk

     

    eller

     

    Plan, Byg & Miljø
    Albertslund Kommune
    Nordmarks Allé 1
    2620 Albertslund

    Efter høringen er afsluttet, vil kommunalbestyrelsen tage stilling til eventuelle bemærkninger og ændringsforslag. Dette forventes at ske i marts måned 2026.

     

    Åbent hus
    I høringsperioden vil der blive afholdt et borgerinformationsmøde i form af ’Åbent Hus’ onsdag den 10.  december kl. 16.30-17.30.

    I dette tidsrum kan du komme fordi, når det passer dig. Tilmelding er ikke nødvendig. Du har mulighed for at stille spørgsmål og have dialog med medarbejdere fra forvaltningen, politikere fra Kommunalbestyrelsen samt bygherre og dennes rådgivere omkring projektet og forslag til lokalplan 5.14 – Boliger og Erhverv på Fabriksparken 3.

     

    Åbent Hus foregår her:

    Nordmarks Alle 1, 2620 Albertslund

    Mødelokale 1 i forhallen

     

    Når du indsender et høringssvar, giver du samtidig samtykke til, at dit navn og adresse bliver vist i den endelig høringsliste, som offentliggøres. Hvis du har hemmelig adresse, skal du oplyse dette, men stadig skrive dine kontaktoplysninger. Du vil herefter fremstå uden navn og adresse på den offentliggjorte liste, men Albertslund kommune vil være bekendt med din identitet.

    Baggrund for planen

    Forslaget til lokalplanen er udarbejdet på baggrund af Masterplan for Hersted 2045 og Kommuneplan 2022-34.

    Lokalplanen indhold

    Lokalplanen fastlægger omfanget og placeringen af den nye bebyggelse, så den kan opføres som etageboligbebyggelse i form af en karrébebyggelse i 6 etager med to tårne i 8 etager mod nordøst. Desuden planlægges et parkeringshus med parkering på taget.

    Bebyggelsen følger de arkitektoniske principper for Hersted og vil fremstå med en horisontal og vertikal variation og i materialer og farver, der komplimenterer hinanden. Det ene tårn vil arkitektonisk fremstå som en del af karrébebyggelsen, mens det andet tårn vil skille sig mere ud. Bebyggelsen planlægges med flade tage og tilbagetrukket 6. etage mod vej på cirka halvdelen af byggeriet. 

    Lokalplanen giver mulighed for maksimalt 210 boliger med en gennemsnitlig størrelse på minimum 80 kvadratmeter, med kantzoner og udendørs opholdsarealer, der indrettes overvejende grønt og med rekreative elementer, som skaber rammer for fællesskaber på tværs af aldersgrupper. Erhverv kan etableres i stueetagen i en del af den sydlige karré. Indendørs fællesareal etableres i stueetagen i den sydvestlige del af karréen.

    Indkørsel til området sker fra Fabriksparken i nord via en stikvej over matr. 5e. Derudover planlægges en del af den fremtidige cykel-gangsti “Vandstien” syd for bebyggelsen, som bliver gennemgående og offentligt tilgængelig, jævnfør Masterplan Hersted 2045. 

    Lokalplanens delområde 1

    Delområde 1 udgør selve projektområdet og kan anvendes til bolig- og erhvervsformål med etagebebyggelse.

    Lokalplanens delområde 2 og 3

    Delområde 2 omfatter de 2 private fællesveje Murervangen og stikvejen Smedeland 4-14 (fremtidig Valsevangen) og må fortsat kun anvendes til privat fællesvej. 

    Delområde 3 omfatter Smedeland og må kun anvendes til offentlig vej og fællesanlæg for grundejerforeningen. 

    Lokalplanen fastsætter principperne for omdannelsen af Smedeland til et rekreativt område og stiller krav om stiftelse af en grundejerforening for alle de ejendomme, der har adgang til Smedeland. Derfor omfatter lokalplanområdet tillige to private fællesveje samt Smedeland (delområde 2 og 3 i lokalplanen) for på den måde at kunne stille krav om, at Smedeland 22 og 8b indtræder i den kommende grundejerforening.

    Beslutning og alle bilag kan ses her:

    Kommunalbestyrelsen - Kommunalbestyrelsessalen

    Miljøvurdering

    Lokalplanforslaget er blevet miljøvurderet, da det kan medføre ændrede forhold, der ikke kan udelukkes at medføre miljøpåvirkninger. Der er vurderet på trafik, støj, luftemissioner, bevaringsværdig beplantning, biologisk mangfoldighed, flora og fauna, indbliksgener og visuel påvirkning, jord, grundvand, regnvand, vind, drikkevandsinteresser, materiale goder og kulturarv. Miljørapporten belyser, hvilke miljøforhold lokalplanforslaget har på omgivelserne samt hvilke afværgetiltag og justeringer, der skal tages i anvendelse for at undgå væsentlige miljøpåvirkninger.

    Miljørapporten kan læses og udskrives fra kommunens hjemmeside her: Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.14 – Boliger og erhverv på Fabriksparken 3 | Albertslund Kommune

    Høring over miljørapporten og forslag til planen

    Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Miljøvurderingslovens § 32, stk. 1, nr. 3, jf. § 12, fastsætter, at forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Miljørapporten skal ledsage forslaget til planen, når den sendes i offentlig høring. Høringsperioden er en passende frist, medmindre der er fastsat en anden høringsperiode i de bestemmelser, der er grundlaget for planforslaget, jf. § 32, stk. 3. Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/4

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Retsvirkning

    I perioden fra forslaget til en lokalplan offentliggøres, til forslaget vedtages af kommunalbestyrelsen, skal du forholde dig til både den gamle og den nye lokalplan. Du må altså hverken foretage dig noget, der er i strid med den gamle lokalplan eller i strid med forslaget til den nye lokalplan. Du må kun handle ud fra de regler, der er ens i de to versioner. Dette gælder op til 1 år fra lokalplanforslaget offentliggøres.

    Klagevejledning
    I henhold til miljøvurderingslovens § 48 kan afgørelser efter miljøvurderingsloven påklages efter de klageregler, der er fastsat i den lovgivning, som planen er udarbejdet i henhold til. Planen er udarbejdet i henhold til planloven, og der kan derfor klages i henhold til reglerne i planloven.
    Efter planlovens § 58, stk. 1, nr. 3 kan Planklagenævnet tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. En klage efter planlovens § 58, stk. 1, nr. 3 har ikke opsættende virkning, jævnfør ”Lov om Planklagenævnet” § 7, stk. 1.
    Efter § 2 i bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love (BEK nr. 130 af 28. januar 2017) skal en klage være indgivet skriftligt 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt (dog kan kommunalbestyrelsen jævnfør planlovens § 24, stk. 6 for forslag til lokalplaner af mindre betydning fastsætte en frist på mindst 2 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget). Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. Klagefristen udløber ved midnat på dagen for klagefristens udløb.
    Planklagenævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv, navnlig i sager hvor der er andre parter med modstående interesser. En klage, der er indgivet efter udløbet af klagefristen, vil normalt blive afvist, også selv om der er tale om en meget kort overskridelse.

    Klageportal
    Du klager via klageportalen for nævnene i Nævnenes Hus, som ligger på www.naevneneshus.dk. Klagen sendes gennem klageportalen til Albertslund Kommune. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.
    Når du klager, skal du betale et gebyr på kr. 900,- for almindelige borgere og kr. 1.800, - for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder. Du betaler gebyret med betalingskort eller MobilePay i klageportalen. Vejledning om gebyrordningen kan findes på Planklagenævnets hjemmeside.
    Planklagenævnet afviser din klage, hvis du sender den uden om klageportalen, medmindre du forinden er blevet fritaget for brug af klageportalen. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Planklagenævnet. Nævnet afgør herefter, om du kan fritages for at bruge klageportalen.
    Albertslund Kommunes afgørelse kan endvidere indbringes for domstolene inden 6 måneder fra afgørelsens offentliggørelse.