Gå til hovedindhold

Borgerrådgiveren i Albertslund

OBS! Borgerrådgiveren holder sommerferielukket frem til 9. august 2021. Borgerrådgiver Pernille Bischoff er jurist og ansat af Kommunalbestyrelsen og uafhængig af kommunens forvaltninger.

Indhold

    Borgerrådgiveren holder sommerferielukket frem til 9. august 2021. Henvendelser til borgerrådgiveren i denne periode ses og besvares først efter ferien.

    Hvis din henvendelse haster, kan du kontakte rådhuset på telefon 43 68 68 68.

    Til orientering har borgerrådgiver Pernille Bischoff fået nyt job og fratræder sin stilling ved udgangen af august 2021.

    Nærmere information om mulighed for kontakt med borgerrådgiveren følger primo august 2021.

    Formålet med borgerrådgiveren er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen og bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed.

    Borgerrådgiveren kan gennemgå dit sagsforløb og undersøge, om de juridiske regler og principper for sagsbehandlingen er overholdt. Borgerrådgiveren kan ikke tage stilling til, om du har ret til en bestemt ydelse, men kan undersøge, om du har fået en korrekt sagsbehandling. Borgerrådgiveren kan også vejlede om dine muligheder og hjælpe med at få genskabt en konstruktiv dialog mellem dig og kommunen.

    Målet med borgerrådgiveren er at sikre, at du bliver hørt af kommunen, og at dialogen er konstruktiv. Samtidig anvendes klager fremadrettet til forbedring af sagsbehandlingen og borgerbetjeningen.

    Du kan henvende dig skriftligt, du kan ringe eller du kan aftale tid for et personligt møde.

    Hos borgerrådgiveren kan du:

    • få vejledning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
    • få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen 
    • få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikt i en sag
    • klage over processen i kommunens sagsbehandling, personalets optræden og udførelsen af praktiske opgaver

    Borgerrådgiveren kan ikke:

    • behandle klager over kommunens afgørelser
    • behandle klager over det politisk vedtagne serviceniveau
    • behandle klager, hvis der er en anden klageinstans, der skal tage sig af de pågældende sager
    • behandle klager over ansættelsesforhold

    Kontakt til borgerrådgiveren

    Ring til Borgerrådgiveren på 43686840, eller skriv på borgerraadgiver@albertslund.dk

    Send sikkert fra din Digitale Postkasse direkte til borgerrådgiveren (kræver NEM-id)

    Telefonen er åben:

    mandag – onsdag kl. 10-14
    torsdag kl. 10-17.30 
    fredag kl. 9-13

    Hvis ikke du kan komme igennem på telefonen, så læg en besked og Pernille Bischoff vender tilbage til dig snarest muligt.

    Borgerrådgiverens beretninger

    Borgerrådgiveren udarbejder årligt en beretning til kommunalbestyrelsen, der beskriver borgerrådgiverens arbejde i årets løb og kommer med forslag og anbefalinger vedrørende kommunens sagsbehandling og betjening.

    Du kan læse beretningerne nedenfor:

    Læs beretningen for 2019-20 (link)

    Læs beretningen for 2018-19 (link)

    Læs beretningen for 2017-18 (link)

    Læs beretningen for 2016-17 (link)

    Læs beretningen for 2015-16 (link)

    Sidst opdateret: 14. juli 2021

    Albertslund – byen for børnene, det grønne og fælleskabet

    Vores vision om Albertslund handler om hverdagen. Din og min hverdag. Om børn, om det grønne, og om vores fællesskab i Albertslund. Som borgere deltager vi i byens liv. Vi er og skal være den venlige, moderne og grønne velfærdsby. En god by for børnene, for familien og for voksne i alle aldre

    Læs mere