Gå til hovedindhold

Ny arbejdstidsaftale for lærere og børnehaveklasseledere i Albertslund

Albertslund Kommune og Albertslund Lærerforening har indgået en ny arbejdstidsaftale, der gælder for skoleårene 2022/23 og 2023/24. Aftalen skaber rammerne for bedre arbejdsvilkår for lærerne. Målet er, at lærerne får bedre arbejdsliv og børnene får bedre skoleliv i Albertslund. ”Aftalen er et godt afsæt for arbejdet med udviklingen af kommunens folkeskole de kommende år,” siger borgmester Steen Christiansen

Indhold

    Læs arbejdstidsaftalen

    Albertslunds folkeskoler skal være endnu mere attraktive for både forældre, elever og lærere, og sidstnævnte gruppe har netop indgået en ny lokal arbejdstidsaftale med Albertslund Kommune efter en god og grundig proces. Aftalen giver bedre arbejdsvilkår til lærerne, og giver dermed et godt grundlag for et styrket samarbejde om gode skoleliv for børnene i Albertslund i fremtiden.

    Centralt i forhold til at lykkes med ny skolestrategi
    Albertslund Kommune er på vej mod en ny skolestrategi for det fælles skolevæsen, som skal være afsættet for, at alle skolerne i Albertslund bidrager til at fremme den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling og demokratiske dannelse. I arbejdet mod et styrket skolevæsen er lærerne helt centrale, da det er i mødet mellem lærerne og eleverne, at strategien virkeliggøres.

    Albertslund Kommune og Albertslund Lærerkreds ønsker med den fælles forståelse i arbejdstidsaftalen at sikre lærerne rammen for at medvirke til at skabe et fælles og stærkt skolevæsen, hvor der er positive og tydelige forventninger til alle børn, og hvor målsætningen er at skabe størst mulig kvalitet i undervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke den professionelle kapital, så alle børn oplever progression i læring, trivsel og udvikling.

    Folkeskolerne i Albertslund skal kunne rekruttere og fastholde dygtige og engagerede lærere, der er i stand til at udøve deres professionelle dømmekraft og lykkes med opgaven. Parterne er enige om, at god og kvalificeret undervisning skal forberedes og efterbehandles. Derfor er det afgørende vigtigt for den enkelte lærer og for det samlede team, at det er tydeligt, at der er tid og rammer for både den fælles og den individuelle forberedelse, som indgår i den nye aftale.

    Høj faglighed, glæde og trivsel
    Om den fælles forståelse og aftale mellem lærere og forvaltning i Albertslund Kommune siger borgmester Steen Christiansen:  

    ”Det er godt, at der nu er en aftale på plads. Jeg vil gerne kvittere lærere og forvaltning for at være nået frem til en fælles forståelse for rammerne om lærernes arbejdstid. Det er et vigtigt og godt afsæt for arbejdet med udviklingen af kommunens folkeskole de kommende år, som skal betyde at børn og forældre møder skoler i Albertslund, der er præget af høj faglighed, glæde og trivsel.”  

    Maiken Bryde Amisse, der er kredsformand for Albertslund Lærerkreds, sætter følgende ord på proces og aftale:

    ”I Albertslund Lærerkreds er vi glade for at have nået til en fælles forståelse med Albertslund Kommune og på den baggrund indgået en lokal arbejdstidsaftale for lærere og børnehaveklasseledere i Albertslund. Vi er tilfredse med både den grundige proces og resultatet, som vil bidrage til lærernes muligheder for at skabe god undervisning.”

    Også formand for Børne- og Skoleudvalget, Nils Jul Gjerlev, udtaler og glæder sig over den nye aftale:

    ”Det er en stor glæde, at vi nu igen har en arbejdstidsaftale med lærerne på vores skoler i Albertslund. Med aftalen i hus kan der nu fuldt ud fokuseres på det, der er allermest vigtigt, nemlig at få løftet vores folkeskole - både når det gælder faglighed og trivsel. Jeg håber og tror også, at aftalen kan få betydning for rekruttering af dygtige lærere i fremtiden. Tak til forvaltningen og lærerkredsens repræsentanter.”

    Den nye arbejdstidsaftale blev godkendt i Økonomiudvalget tirsdag den 1. februar og endelig godkendt i Kommunalbestyrelsen den 8. februar.   

    Aftalen gælder for skoleårene 2022/23 og 2023/24 med mulighed for forlængelse.