Gå til hovedindhold

Miljøvurdering af forslag til Lokalplan 5.1X – Boliger og erhverv på Smedeland 2 - 4

Processen for miljøvurderinger i forbindelse med udarbejdelse af lokalplaner samt kontaktoplysninger

Indhold

    Albertslund Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet tirsdag den 8. november 2022 at igangsætte udarbejdelsen af forslag til Lokalplan 5.1X – Boliger og erhverv på Smedeland 2-4 med udgangspunkt i startredegørelsen.

    Planforslagets indhold

    Det fremgår af sagsfremstillingen og den af bygherre udarbejdet startredegørelse, at bygherre ønsker at etablere ca. 21.669 m2 etageareal med mulighed for erhverv i stueetagen, hvilket svarer til en bebyggelsesprocent på 144,4. Bebyggelsen vil indeholde ca. 257 boliger med en gennemsnitlig størrelse på 84,3 m2. Ca. 75 % af boligerne er mellem 55 - 79 m2, ca. 20 % af boligerne er over 80 m2 og maksimal 10 % er mellem 45 – 54 m2.

    Bebyggelsens omfang, opholdsarealer og parkering

    Bebyggelsen vil bestå af to åbne karréer, hvor den ene karré har en forlænget sidefløj. Bebyggelsen vil trappe ned og op i 4 - 6 etager. Et enkelt sted vil bebyggelsen trappe ned til 3 etager.

    To beplantninger med grupper af asketræer på ejendommen vil blive bevaret og beskyttet i lokalplanen, da forvaltningen vurderer, at de har en iboende herlighedsværdi for borgere og dyreliv, og fordi de fungerer som særlige markører i Hersted Industripark. Beplantningsarealet mod øst vil indgå i det fælles opholdsareal. Beplantningsarealet mod vest, tættest på Smedeland forventes at være for støjbelastet til at kunne indgå som fælles opholdsareal med det ønskede byggeri.

    Det samlede fælles opholdsareal forventes at udgøre ca. 6.509 m2, svarende til 30 % af boligetagearealet. Heraf vil ca. 1.216 m2 anlægges som fælles tagterrasser, svarende til ca. 5,5 % af boligetagearealet, eller 18 % af det fælles opholdsareal. Alle boliger etableres med privat udendørs opholdsareal.

    Langs bygningernes facader etableres grønne kantzoner. Begge bebyggelser vil få fælleslokaler for beboerne. Mellem de to bebyggelser vil blive etableret et fælles drivhus.

    Vejadgang til ejendommen etableres i en nord/sydlig retning, fra den private fællesvej Smedeland. Via adgangsvejen er der adgang til parkering på terræn og i kælder, samt affaldsøer.

    Der etableres ca. 153 bilparkeringspladser, heraf 10 stk. med delebilsordning. Derudover anlægges 11 handicapparkeringspladser. Ca. 80 % af bilparkeringen placeres i kælderkonstruktion. Der anlægges 2 cykelparkeringspladser pr. bolig og der reserveres parkeringsarealer til yderligere 1 cykelparkeringsplads pr. bolig. Derudover anlægges 3 ladcykel parkeringspladser pr. delebilsplads.

    Miljøvurdering

    Albertslund Kommune har vurderet, at forslag til lokalplan er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. § 8, stk. 1, i Lovbekendtgørelse nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (herefter miljøvurderingsloven):

    ”Myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse

    • udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
    • medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
    • vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. stk. 2”.

    Begrundelsen er, at planforslaget udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelse, der er omfattet af bilag 2, punkt 10, b:

    "Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg".

    Endvidere muliggøre planforslaget en væsentlig ændring af arealanvendelsen i forhold til områdets nuværende anvendelse, og det nuværende byggeretsgivende plangrundlag Byplanvedtægt nr. 5 – Hersted Industripark har ikke tidligere været miljøvurderet. Samtidig giver planforslaget mulighed for bebyggelse, hvor omfang og højde af bebyggelserne er en væsentlig ændring i forhold til de nuværende forhold samt driftsfasens påvirkninger. Det kan desforuden ikke udelukkes, at der kan være ukendte forureninger i området, der kan påvirke planforslagets område væsentligt.

    Processen for miljøvurdering

    Når der skal udarbejdes en miljørapport til en lokalplan og/eller kommuneplan herunder tillæg, bliver der udsendt et udkast til afgrænsningsnotat til berørte myndigheder, før der tages endelig stilling til afgrænsningen af miljørapportens indhold (jævnfør miljøvurderingsloven § 11 og § 32, stk. 1, pkt. 2).

    Afgrænsningen har til formål at beskrive hvilke miljøtemaer, der skal behandles i miljøvurderingen og indgå i miljørapporten. I afgrænsningsnotatet beskrives også, hvordan miljøvurderingen af disse temaer forventes udført.

    I henhold til miljøvurderingslovens § 32, stk. 3, nr. 3. jf. § 12 skal forslag til planer, som skal miljøvurderes, sendes i offentlig høring sammen med miljørapporten. Høringsfasen involverer både offentligheden og berørte myndigheder. De involverede parter skal have lejlighed til at udtale sig om planforslaget på grundlag af miljørapporten. Miljørapporten er på dette tidspunkt ikke et udkast men et færdigt dokument i modsætning til planforslaget, som den ledsager. Det er altså planforslaget, der sendes i høring.

    Planforslag og miljørapport skal således altid følges og være tilgængelige i hele høringsperioden. Det er planforslaget, der er i høring og ikke miljørapporten, som blot ledsager planforslaget.

    Offentlighedens og de berørte myndigheders bemærkninger skal indgå i planmyndighedens videre overvejelser i forbindelse med planforslaget, uanset at de miljøhensyn, der ønskes varetaget, ikke skal varetages i henhold til den lovgivning, der er grundlaget for planen.

    Miljørapporten er at betragte som færdig, når den sendes i høring sammen med planforslaget. Hvis der i forbindelse med høringen viser sig behov for at foretage ændringer i miljørapporten, kan det betyde, at såvel miljørapport som planforslag skal sendes i fornyet høring. Derimod kan der være friere rammer til at foretage planændringer, så længe disse ikke fører til ændringer af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i miljørapporten.

    Myndigheden skal i henhold til § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan eller et program med tilhørende miljøvurderingsrapport for:

    • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
    • Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
    • Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
    • Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet.

    Miljøvurderings- og planprocessen er skitseret i nedenstående procesdiagram:

    Links til dokumenter

    Startredegørelse:

    https://dagsordner.albertslund.dk/vis?id=0496a5b9-46f2-45e7-86c4-adef78b6a8a7&punktid=5a071c04-94b7-43a1-ba8f-2f1bba8ccf66

    Afgrænsningsnotat for Forslag til Lokalplan 5.1X - Boliger og erhverv på Smedeland 2-4

     

    Kontaktoplysninger

    Plan, Byg & Miljø – Plan
    BY, KULTUR, MILJØ & BESKÆFTIGELSE
    +45 43 68 68 68
    E-mail: plan@albertslund.dk 

    Projektleder for Hersted Industripark:
    Hanne Moe
    Mobil: +45 21 73 76 59
    E-mail: hanne.moe@albertslund.dk 

    Byplanlægger for udarbejdelse af planforslaget:
    Søren Kastrup
    Mobil: +45 24 80 64 35
    E-mail: soeren.kastrup@albertslund.dk 

    Byplanlægger og miljøvurderingsspecialist:

    Vega Grambye

    E-mail: vega.grambye@albertslund.dk

    Mobil: +45 51 54 12 71