Albertslund er en elevvenlig Kommune
Som elevvenlig Kommune ønsker vi at danne aktive og engagerede elever, der påtager sig medejerskab for kommunal skolepolitik, deres eget uddannelsessted, med elever og lokalsamfund.
Albertslund Kommune har indgået partnerskab med Danske Skoleelever. Som elevvenlig Kommune ønsker vi at danne aktive og engagerede elever, der påtager sig medejerskab for kommunal skolepolitik, deres eget uddannelsessted, med elever og lokalsamfund.
Vi arbejder med involvering af elever i udviklingen af kommunernes skolepolitik samt styrkelse af de kommunale elevfællesskaber igennem fælleselevrådet.
Som eksempel på elevinddragelsen er for eksempel, når Fælleselevrådet på en meget konkret måde er facilitatorer på Demokratidagen for 6. årgang.
Alle undersøgelser peger på, at elever, som kender deres rettigheder og forstår, hvordan og hvorfor de inddrages, trives, lærer mere og får øget motivation for skole og læring.
Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Skolens elevråd har indflydelse på skoledagen og skolens udvikling. Elevrådet taler elevernes fælles sag, så eleverne får indflydelse på deres hverdag. Alle elever på folkeskoler har ret til at danne et elevråd, hvis skolen har mindst 5. klassetrin. Hvis eleverne ikke af sig selv danner et elevråd, skal skolens ledelse opfordre dem til at gøre det.
Elevrådet taler på elevernes vegne, i samarbejde med skolens ledelse, lærere og pædagoger. På den måde varetager elevrådet elevernes interesser. Alle elever på skolen har valgret og er valgbare til elevrådet. Der afholdes valg til elevrådet hvert år inden udgangen af oktober måned.
Elevrådet skal have et sæt vedtægter, som er reglerne for elevrådet og dets arbejde. Reglerne for elevrådets vedtægter står i bekendtgørelsen om elevråd (BEK nr. 695 af 23/06/2014).
Formålet med et fælles elevråd i Albertslund Kommune er at inddrage elevernes perspektiver og stemmer i de beslutningsprocesser, der vedrører deres skoleliv. For at skabe et værdiskabende fælles elevråd, der også for eleverne giver mening af deltage i, arbejdes der med elevinddragelsen ved at genbesøge vidensgrundlaget om elevdemokrati.
Der er brug for, at de voksne får skabt rum for, at eleverne ikke blot lærer demokrati, men også kan udvikle deres demokratiske kompetencer og være aktive medspillere i deres eget skoleliv.
Det fælles elevråd består af repræsentanter fra de forskellige elevråd på kommunens folkeskoler. Der vælges to repræsentanter fra hver skole. Man kan være medlem af det fælles elevråd fra 6. klasse.
Det fælles elevråd mødes syv gange om året. Når eleverne mødes, drøftes aktuelle emner og mærkesager, ligesom eleverne selv træner og lærer om demokrati; for eksempel hvordan man er god til at lytte, diskutere og argumentere. Det skal styrke samarbejdet i det fælles elevråd, som er et godt eksempel på, at demokratiet lever – også i børnehøjde.
Albertslund Kommunes ungeråd er de unges mulighed for at mødes, diskutere relevante temaer og bidrage til arrangementer og aktiviteter i byen. Derudover har de unge mulighed for at påvirke byen for de unge gennem dialog med Børne- og Skoleudvalget.
Der afholdes valg til Ungerådet, der er for unge mellem 12 og 24 år. Ungerådet har base på Albertslund Ungecenter.
Demokratidagen i februar måned er en del af Kulturtrappen for alle elever på 6. årgang.
Forløbet er politisk besluttet af Kommunalbestyrelsen og senest revideret i februar 2017, hvor politikerne besluttede at forløbet er en fast del af Kulturtrappen og tilbuddet for 6. årgang.
Forløbet bidrager til at understøtte Folkeskolelovens målsætninger om, at folkeskolen ikke alene har en pligt til at lære eleverne om demokrati, men at skolen i sin funktion også skal fungere demokratisk.
Med forløbet sættes yderligere fokus på at eleverne oplever udvikling i deres kompetencer indenfor deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter. I forløbet vægtes at alle elever får berøring med demokratiske processer, får kendskab til og viden om demokratiske beslutningsprocesser og oplever sig selv som aktive deltagere.
Formål med forløbet er dermed at bidrage til børn og unges demokratiske dannelse. Børn og unge er derfor aktive deltagere, som oplever:
- At få ny viden om demokrati og styrkes i, hvordan man kan indgå heri som aktiv medborger også i elevrådskontekst.
- At blive inddraget i løsninger på udfordringer i Albertslund kommune, hvor børn og unge er aktive deltagere.
- At arbejde med og have større kendskab til innovative og medskabende processer.
Demokratidagen afholdes hvert år i rådhusets kommunalbestyrelsessal med borgmesteren som mødeleder.
Når eleverne har drøftet og besluttet et projekt/en idé, er det fælleselevrådet, som er tovholdere og er med til at realisere sikring af beslutningen


