Gå til hovedindhold

Er du indkaldt til en samtale?

Er du indkaldt til en samtale, er det for at du kan bidrage til belysningen af dit barns situation. Læs mere her.

Indhold

    Familieafsnittet arbejder i et tæt samarbejde med barnets/den unges forældre. Når vi indkalder til en samtale, er det for at du kan bidrage til belysningen af dit barns situation, og fordi vi ønsker at vide, hvordan du forholder dig til dit barns behov, og hvad du ønsker hjælp til.

    Første gang du indkaldes til samtale, er det, fordi du har sendt en ansøgning, eller fordi der er sendt en underretning om dit barn.

    Er der tale om en ansøgning om dækning af merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste eller anden støtte i forbindelse med et barn/en ung med handicap, vil samtalen have fokus på at få tydeliggjort, hvordan barnets/den unges handicap viser sig i hverdagen (det vil sige funktionsniveauet), og hvilke oplysninger det er nødvendigt at indhente til den efterfølgende vurdering af, om støtten er berettiget efter Servicelovens handicapregler.

    Du kan forberede dig til denne samtale ved at overveje, hvordan du bedst giver sagsbehandleren et indblik i dit barns funktionsniveau og dagligdag. Tænk gerne over, hvor der kan indhentes materiale til at beskrive dit barns handicap. Det kunne eksempelvis være fra læger, hospitaler eller skoler.

    Er der tale om en underretning, er formålet med samtalen at få talt om den bekymring, som ligger bag underretningen. I samtalen vil vi lave en foreløbig beskrivelse af barnets/den unges situation med henblik på at vurdere, om der er behov for en indsats. Efter samtalen med dig/jer vil der blive taget stilling til, om der er behov for at opstarte en børnefaglig undersøgelse, eller om problemerne forventes at kunne løses med en mindre indsats af rådgivende karakter.
    Hvis der er tvivl om bekymringsgraden, kan du blive bedt om at give samtykke til, at kommunen indhenter den nødvendige dokumentation til brug for vurderingen.

    Du kan forberede dig til denne samtale ved at tænke over, hvorfor nogen er bekymrede for dit barns trivsel, og hvad du selv tænker om det. Det vil også være godt, hvis du på forhånd har tænkt over, om du vil give samtykke til, at der gennemføres en børnefaglig undersøgelse.

    Læs mere om den børnefaglige undersøgelse i afsnittet nedenfor.

    En børnefaglig undersøgelse (BFU) udarbejdes altid på baggrund af en konkret bekymring for et barns/en ungs trivsel og udvikling.

    Formålet med undersøgelsen er dobbelt: dels at familien og sagsbehandleren får et fælles billede af barnets/den unges udfordringer og behov, og dels at sikre et godt beslutningsgrundlag for det videre arbejde.

    Undersøgelsen består af:
    • Oplysninger fra samtaler med barnet/den unge og forældrene
    • Beskrivelser af barnet/familien fra professionelle
    • Materiale fra tidligere forløb og indsatser
    • Analyse af det indkomne materiale
    • En faglig vurdering af barnets behov for støtte

    Ved det første møde mellem sagsbehandleren og forældrene aftales tidsforløbet, hvem der skal hentes oplysninger fra, og hvornår de efterfølgende samtaler med barnet/den unge og forældrene finder sted.
    Undervejs i forløbet drøftes de indhentede oplysninger og familiens egen forståelse af udfordringerne. Inden den børnefaglige undersøgelse afsluttes, sender sagsbehandleren den foreløbige undersøgelse til forældrene, så de kan kommentere og supplere oplysningerne.

    Når den børnefaglige undersøgelse er afsluttet, skal der tages stilling til, om der skal opstartes særlig støtte. Den hjælp, som kan bevilliges efter en børnefaglig undersøgelse, skal være egnet til at imødekomme de vanskeligheder og udfordringer, som er fundet i undersøgelsen.
    Den børnefaglige undersøgelse gennemføres i henhold til Servicelovens §50 og skal så vidt muligt afsluttes inden for fire måneder.