Gå til hovedindhold

Datapolitik

Læs om vores datapolitik i Albertslund Kommune

Indhold

    Databeskyttelse

    Albertslund Kommune har fokus på at beskytte personoplysninger om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

    Lige som alle andre offentlige myndigheder har Albertslund Kommune en databeskyttelsesrådgiver, som skal sikre, at kommunen håndterer borgernes personoplysninger på lovlig og sikker vis.
    For at vi som kommune kan levere vores kommunale services og ydelser, har vi brug for informationer. Dette gælder informationer om både borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

    I Albertslund Kommunes persondatapolitik nedenfor kan man læse mere om, hvordan kommunen anvender personoplysninger - blandt andet når du besøger kommunens hjemmeside.

    Hvis du har spørgsmål til vores håndtering af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du kan også kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, hvis du har en mistanke om, at kommunen har lækket personoplysninger eller på anden måde har krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers data.

    Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på denne mail: databeskyttelsesraadgiver@albertslund.dk

    Cookies

    Kommunens hjemmeside bruger cookies. Kommunens hjemmeside bruger også enkelte session cookies.
    Generelt skal du være opmærksom på, at du som internetbruger efterlader dig elektroniske fodspor, og at det giver andre mulighed for at følge din færden på nettet. Du kan slå cookies fra i din browser og alligevel gå ind på kommunens hjemmeside.

    Indsamling ved besøg på Albertslund Kommunes hjemmeside

    Albertslund Kommune har løbende adgang til statistiske oplysninger om besøgende på hjemmesiden. Det er eventuelt muligt at genkende enkelte personer ud fra disse oplysninger.

    Når du har besøgt kommunens hjemmeside, indsamles følgende oplysninger:
    1. Hvilke sider du har været inde på og hvornår - det er dit elektroniske fodspor
    2. Hvilken browser du bruger
    3. Hvilken IP-adresse du har
    4. Eventuelt hvilket brugernavn du har.

    Når du går på internettet, så efterlader du dig et " elektronisk fodspor", som afslører, på hvilke sider du har været. Det spor opstår i kraft af, at din browser sender informationer til en server f.eks. "jeg vil gerne se siden, der hører til adressen www.albertslund.dk.

    De fleste browsere fortæller om deres fabrikat og versionsnummer f.eks. Microsoft Internet Explorer version 11.0.  Serveren kan så gå til den side, du har bedt om, så den vises korrekt i netop din browser.

    Samtidig med at din browser beder om www. albertslund.dk, så sender den andre informationer til den pågældende server, herunder bl.a. din IP-adresse (det er din adresse på internettet). Serveren ved så, hvor den side, som du har bedt om skal sendes hen.

    Afhængigt af det system eller den browser du bruger, når du går på nettet, så sender browseren ofte også andre brugerrelaterede oplysninger til serveren.

    Formålet med indsamlingen

    De oplysninger, som der er nævnt ovenfor, kan kommunen bruge til bl.a. at se, hvilken vej du bruger for at finde informationer på www.albertslund.dk.

    Kommunen kan bl.a. se, om du går direkte ind på hjemmesiden og bevæger dig ned på undersiderne, eller om du hopper ind midt på hjemmesiden fra f.eks. en søgemaskine.

    Oplysningerne bruges kun i forbindelse med afvikling af driften og til at udarbejde en statistik, som bl.a. kan bruges til at forbedre opbygningen af kommunens hjemmeside.

    Indsamling ved tilmelding eller abonnement

    Når du tilmelder dig en kommunal service, så registreres den e-mailadresse eller anden information, som du selv angiver.

    Disse oplysninger bruges til automatisk at behandle din forespørgsel eller at sende et nyhedsbrev til dig.

    Oplysningerne skal enten registreres i kommunens interne systemer eller hos kommunens databehandler.

    Enkelte medarbejdere hos kommunen har adgang til en liste over borgernes tilmeldinger. På denne måde holder kommunen sig løbende orienteret om omfanget og arten af tilmeldinger.

    Oplysningerne om de enkelte tilmeldinger videregives ikke, og oplysningerne slettes efter 30 dage.

    Indsamling ved henvendelse i konkret sag

    Når du henvender dig til kommunen i forbindelse med en konkret sag, eller hvis din henvendelse giver anledning til, at der skal oprettes en sag, vil din henvendelse blive gemt elektronisk og registreret i et sagsbehandlingssystem.

    Sagens dokumenter vil være omfattet af reglerne i offentligheds- og forvaltningsloven på linje med kommunens øvrige korrespondance og håndtering af sager.

    Billedmateriale fra offentlige arrangementer

    Albertslund Kommune bruger sociale medier for at kommunikere og informere om kommunen. Derfor er billedmateriale fra offentlige arrangementer eventuelt publiceret på kommunens sociale mediekanaler. Hvis du som borger føler dig udstillet, udnyttet eller krænket i den forbindelse, er det muligt på det pågældende medie, at anmode om at blive fjernet fra billedmaterialet.

    Mere om Databeskyttelse

    Hvor henter vi oplysninger om dig? 
    Nogle informationer henter vi fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre, som f.eks. indkomstoplysninger, SKAT, BBR mv.  Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du f.eks. ansøger om en ydelse eller en service.

    Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med dine services og ydelser i kommunen. Den enkelte afdeling skal oplyse det til dig i forbindelse med f.eks. en ansøgning om en service eller ydelse.

    Hvor længe gemmer vi dine persondata?
    Når vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger. Det varierer alt efter om det drejer sig om en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.

    Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi må slette dem. Det bliver reguleret af Arkivloven.

    Du kan få præcise oplysninger om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte afdelinger i kommunen.