Gå til hovedindhold

Opret en ny forening

Her kan du finde info om, hvad der skal til for at oprette en folkeoplysende forening.

Indhold

    Såfremt I ønske oprettelse som folkeoplysende forening, er der en række krav og retningslinjer I skal leve op til. Retningslinjerne er godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget d. 18.11 2024 

    Retningslinjerne kan findes samlet her

    Idrætsrådet behandler ansøgninger fra foreninger, som ønsker at blive godkendt som folkeoplysende idrætsforening.

    Øvrige foreninger herunder, kulturelle-, ungdomspartier og øvrige foreninger behandles af Kultur- og Fritidsudvalget med forenings repræsentanter en gang årligt. 

    Næste møde er d. 24/11 - 2025

     

     

     

    Retningslinjer for godkendelse af folkeoplysende foreninger

    For at blive godkendt som folkeoplysende forening i Albertslund Kommune, skal foreningen som udgangspunkt:

    •  - Udfylde Foreningsoplysningsseddel
    • Have vedtægter, som er daterede og underskrevet af bestyrelsen, se krav til vedtægter under punkt 
      2.1
    • Underskrevet referat fra seneste generalforsamling eller stiftende generalforsamling. 
    • Oprettet et CVR nummer på virk.dk
    • Oprettet en NemKonto i en bank, hvis foreningen ønsker tilskud. 

    For at blive godkendt som folkeoplysende forening – eller en afdeling under en folkeoplysende forening – i 
    Albertslund Kommune, skal foreningen som minimum:

    • Have formuleret et formål med foreningsdannelsen. Dette formål skal fremgå af foreningens 
      vedtægter og være i overensstemmelse med Folkeoplysningslovens § 1 (FL §7)
    • Tilbyde folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven (FL §14)
    • Være demokratisk opbygget og have en bestyrelse (FL §4, stk.3)
    • Bygge på aktivt medlemskab og have mindst fem betalende medlemmer (FL §4, stk.3)
    • Som udgangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål (FL §4, stk.3)
    • Have en virksomhed, der er almennyttig (ikke-kommerciel) og kontinuerlig (FL §4, stk.3).
      • I Albertslund Kommune betyder det at der tale om faste, planlagte aktiviteter som løber over hele året.
    • Være hjemmehørende i Albertslund Kommune. (FL §4 stk. 3). 
      • I Albertslund Kommune betyder det at hovedparten af aktiviteter foregår i Albertslund samt minimum 50% af medlemmerne er bosiddende i Albertslund ved godkendelsestidspunktet.
    • I sine vedtægter sikre, at formuen ved opløsning af foreningen går til et almennyttigt formål i Albertslund Kommune (FL §5 stk. 3)

    Se vejledning i hvordan man laver vedtægter 

    For at foreningen kan låne lokaler eller modtage tilskud er det desuden et krav at foreningen årligt, i oktober måned, indsender følgende via foreningsportalen:

    • Tro og love erklæring på at foreningen indhenter børneattester på alle personer der har med børn 
      og unge under 15år. Pligten gælder også foreninger der ikke har medlemmer under 15 år på tidspunktet for erklæringen (FL§ 4 stk. 4).
    • Indsende regnskab eller tilskudsregnskab. Regnskabet skal være underskrevet af en revisor. (FL 
      §29)
      • Krav til revisor er i Albertslund Kommune:
        • Foreninger med et samlet regnskab på under 500.000kr: Talkyndig person, uafhængig af 
          bestyrelsen.
        • Foreningerne med samlet regnskab over 500.000kr: Registreret revisor.
    • Indsende årsberetning. (FL §5, stk 8, Kommunalbestyrelsen kan fravige dette)
    • Indberette medlemstal (Medlemstal pr. 1 oktober )
    • Lav tilskudsansøgningen til medlemstilskud for 0-24 år. (Medlemstilskud er bestemt af FL §15)
      • Hvis foreningen ønsker medlemstilskud
    • Lav tilskudsansøgningen til medlemstilskud for 65+ år. 
      • Hvis foreningen ønsker medlemstilskud

    Det hele sker gennem Foreningsportalen i Albertslund:

     

    Foreninger, hvis hovedformål er fagligt, sygdomsbekæmpende, varetagelse af patientinteresser, afholdelse 
    af religiøse handlinger og ceremonier, eller fester og andet socialt samvær, hvor aktiviteterne er uden videre formål, anses ikke som folkeoplysende i Albertslund Kommune. Religiøse foreninger kan være folkeoplysende, hvis der i formålet er mulighed for at debattere og stille spørgsmål til indholdet. Udenadslære er ikke en folkeoplysende aktivitet. Særligt religiøse ungdomsforeninger kan være folkeoplysende. Politiske 
    ungdomsorganisationer vil typisk også have folkeoplysende aktivitet. Idræt er som udgangspunkt en folkeoplysende aktivitet. Kulturelle foreninger kan være det. 

    Godkendelse af folkeoplysende foreninger er af Kommunalbestyrelsen uddelegerede til henholdsvis Idrætsrådet for idrætsforeninger og Kultur- og Fritidsudvalget med foreningsrepræsentanter, som fungerer som et §35, stk. 2 udvalg, for alle øvrige foreninger. 

    Næste møde med Kultur- og fritidsudvalgsmøde med foreningsrepræsentanter er:

    d. 24/11 - 2025


    Foreningerne kan inviteres ind til en præsentation af deres foreninger og aktiviteter. 

    En forening betragtes som ny, hvis den aldrig har været godkendt, eller hvis den tidligere har været godkendt som forening, men har været ophørt. I sidstnævnte tilfælde skal foreningen godkendes på ny, hvilket 
    foregår som beskrevet i afsnit 1.1.

    OBS: Foreningen ophører automatisk, hvis den ikke indsender regnskab.

    Foreningens vedtægter skal være underskrevet af bestyrelsen og som minimum indeholde oplysninger om 
    (Bekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011, §1):

    1. Foreningens formål
    2. Valg til bestyrelsen og antallet af bestyrelsesmedlemmer
    3. Regnskabs- og formueforhold, herunder budget, fastlæggelse af evt. kontingent, valg af revisor
    4. Foreningens hjemsted
    5. Betingelser for medlemskab 
    6. Tegningsret for foreningen
    7. Procedure for vedtægtsændringer, generalforsamlinger samt minimumsdagsorden for ordinære og 
      ekstraordinære generalforsamlinger
    8. Beskrivelse af anvendelse af foreningens eventuelle overskud ved foreningens opløsning
      Hvis foreningen, efter at være blevet godkendt som folkeoplysende forening, senere ændrer sine vedtægter, skal foreningens nye vedtægter godkendes administrativt. De uploades i foreningsportalen.
      Hvis en forening opretter nye underafdelinger med egne vedtægter, skal disse underafdelinger fremsende vedtægter med henblik på godkendelse på ny.

    Foreningens bestyrelse har over for Albertslund Kommune følgende ansvar:

    • Bestyrelsen skal sikre, at det kommunale tilskud anvendes efter Folkeoplysningens retningslinjer 
      samt evt. øvrige betingelser for det konkrete tilskud. (FL §5, stk. 2)
    • Foreningens bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for foreningens tilskud. Bestyrelsen 
      hæfter dog personligt for det tilskud, som foreningen har modtaget, hvis et tilbagebetalingskrav er 
      opstået ved retsstridig handling eller undladelse, der kan anses som forsætlig eller uagtsomt. (FL 
      §31)
    • At aflevere relevant materiale inden for de fastsatte frister.
    • At afgive alle oplysninger vedrørende foreningens forhold, som Albertslund Kommune anmoder om 
      til brug for oplysning om virksomhed efter Folkeoplysningsloven.
    • At overholde regler for brug af anviste kommunale faciliteter.
    • Løbende at oplyse korrekt og opdateret information og kontaktoplysninger for foreningen.
    • At foreningen har et CVR-nummer med tilknyttet digital postkasse (e-Boks), og at der altid er tilknyttet en aktiv kontaktperson for dette CVR nummer.
    • At sikre, at folkeoplysningslovens krav om revision er opfyldt. (FL§31)

    Alle foreninger, der modtager tilskud og låner lokaler, skal hvert år på tro og love indsende erklæring om 
    indhentelse af børneattester, også selvom der ikke er børn og unge blandt foreningens medlemmer. Kommunen må ikke udbetale tilskud eller udlåne lokaler til foreningen, før erklæringen er udfyldt. Foreningsportalen blokerer foreninger, der ikke har erklæret at de indhenter børneattester. 

    Tro og love erklæringen udfyldes på foreningsportalen under "forening" - "Grundoplysning" - "børneerklæring"

    Foreningsportalen

    Alle foreninger, der skal have tilskud fra Albertslund Kommune, skal have et CVR-nummer og en såkaldt 
    NemKonto. CVR-nummer oprettes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside under ”Frivillige foreninger”. Det 
    kræver et NemID, som ikke behøver være tilknyttet foreningen, men kan være tilknyttet en person i foreningen. CVR-nummeret skal fornyes hvert 3. år, ellers udløber det. Foreningen er ansvarlig for at sørge for at CVR-nummeret er opdateret og at der er tilknyttet en aktiv kontaktperson.

    Kommunalbestyrelsen i Albertslund fastsætter hvert år, som en del af budgetforhandlingerne, rammerne 
    for medlemstilskud samt niveauet for øvrige tilskud og puljer. Medlemstilskud udbetales på baggrund af 
    medlemstallet pr. 1. oktober.

    - Husk at oprette medlemstilskudsansøgning

    I Albertslund Kommune kan en forening være berettiget til at modtage tilskud 
    et år efter at foreningen er blevet godkendt.