Affaldstilsyn
Alle virksomheder kan blive udvalgt til et affaldstilsyn. Tilsynet er lovpligtigt og virksomhederne skal selv betale for det.
Som virksomhed kan I blive udvalgt til et få foretaget et affaldstilsyn. Formålet med tilsynet er at sikre, at jeres virksomhed har en korrekt sortering og håndtering af affald. På den måde kan vi sikre, at mest muligt affald bliver genanvendt og håndteret miljømæssigt forsvarligt.
De fleste affaldstilsyn er risikobaserede på baggrund af data i Affaldsdatasystemet (ADS), data i CVR-registreret og/eller branchespecifikke data. Ud fra en risikomodel udvælger Miljøstyrelsen de virksomheder som skal have tilsyn. Virksomheder med høj risiko bliver således udvalgt ofte og dem med lav risiko bliver udvalgt sjældnere.
Din virksomhed kan også blive udpeget til et affaldstilsyn som led i et tematiseret tilsyn. Her udpeger Miljøstyrelsen bestemte brancher, hvor kommunen skal føre affaldstilsyn med et antal virksomheder. Det kan for eksempel være byggepladser, restauranter og supermarkeder.
Kommunen skal ligeledes foretage et affaldstilsyn i forbindelse med det regelmæssige miljøtilsyn, som de fleste virksomheder kender. Affaldstilsynet er en særskilt del af basistilsynet, som vil blive opkrævet for sig.
Hvis din virksomhed er udvalgt til et tilsyn får I som udgangspunkt et varslingsbrev via digital post mindst to uger før det fysiske tilsyn.
På affaldstilsynet vil vi gennemgå de data som er indberettet i Affaldsdatasystemet (ADS) og se på jeres fysiske affaldssortering. Vi vil på tilsynet gennemgå regler og vejlede om mulige løsninger på jeres affaldshåndtering. Derudover vejleder vi også gerne i, hvordan jeres virksomhed minimerer, genbruger og genanvender affald bedst muligt.
I skal have dokumentation for jeres affaldsordning klar til tilsynet. Dette kan bl.a. være kontrakter og fakturaer fra jeres private affaldsindsamlere samt erhvervskvitteringer fra genbrugsstationen. I kan med fordel forberede jer på tilsynet ved at gennemgå jeres data i ADS og se om der skulle være fejl eller mangler.
Efter det fysiske tilsyn vil I modtage et tilsynsbrev, som beskriver de forhold vi har gennemgået på tilsynet, samt de aftaler, som vi har indgået.
Affaldstilsynet skal i henhold til national lovgivning gebyrfinansieres af virksomheden.
I skal betale for de timer, der anvendes på affaldstilsynet, både forberedelse inden tilsynet, selve tilsynet og den efterfølgende sagsbehandling. Når affaldstilsynet udføres sammen med et almindeligt miljøtilsyn opkræves der separat for den tid der er anvendt på hhv. miljøtilsyn og affaldstilsyn.
Gebyret reguleres årligt og fremgår af kommunens takstblad:
(under ’Vand, varme og renovation’ – ’Øvrige ordninger’)
I kan læse mere om affaldstilsynet på Miljøstyrelsens hjemmeside.