Tip til en god ansøgning

Prøv at stille nogle spørgsmål til dig selv, når du skal skrive ansøgningen: Hvorfor vil jeg gerne have jobbet? Hvem er jeg? Hvad kan jeg tilbyde virksomheden? Hvad er jeg god til?


Tip til ansøgning - Albertslund Kommune

Det er vigtigt, at din ansøgning har en god struktur, så din kommende arbejdsgiver nemt og hurtigt kan finde ud af hvem du er, og hvorfor du søger jobbet.

 
Hvad søger du?


Gør det først klart, hvilken stilling du søger. Fx ”Jeg søger stillingen som jeres nye xxx”

Hvem er du?


Fortæl kort om hvem, du er. Fx ”Jeg er xx år, bor i xxx og studerer xxx.”

Hvorfor søger du?


Forklar hvorfor du er interesseret i jobbet. Fx ”Jeg har plads i mit skema til at passe et arbejde, og vil gerne have erhvervserfaring og tjene mine egne penge. Det håber jeg på at kunne gøre hos jer, da jeg synes det lyder rigtig spændende at arbejde som xxx”


Hvorfor skal de ansætte dig?


Her skal du ”sælge dig selv” til virksomheden. Beskriv hvad du er god til ift. netop dette job – tænk på, hvad de har brug for og vær gerne lidt frisk. Fx kunne det være sådan, hvis du søger på et kontor ”I skal ansætte mig fordi 1) Jeg taler og skriver flydende dansk og engelsk 2) Jeg er mødestabil og lærenem 3) Jeg er god i Office-pakken (Word, Outlook, Excel) 4) Jeg har tidligere arbejdet på kontor 5) Jeg kan starte med det samme!

Hvordan får de fat på dig?

Det er  dumt, hvis de tænker, at du skal være deres nye medarbejder, og de så ikke ved, hvordan de skal få fat på dig. Husk at skrive dine oplysninger på. Det er som regel nok med navn, mail og telefonnummer.

Disse tip er taget fra ungarbejde.dk