NemID

NemID er den nye digitale signatur. Det er din adgang til både offentlig og privat selvbetjening på internettet. Du logger på med NemID med brugernavn, adgangskode og nøglekort.


Du kan bruge NemID til at logge på og sende digitale blanketter på mange af Albertslund Kommunes selvbetjeningsløsninger.

Med NemID kan du:

Logge dig ind på elektroniske selvbetjeningsløsninger på fx www.skat.dk, www.borger.dk.

"Underskrive" og godkende ansøgningsskemaer til kommunen, fx melde adresseflytning

Sende sikre emails og lave elektroniske underskrifter på e-mails.

Benytte netbank (din bank kobler NemID på din netbank, når banken er klar).

Bestil NemID

Netbank
Hvis du opretter en netbank får du automatisk NemID. Første gang du logger på netbank med NemID, skal du bekræfte, at du vil bruge NemID til både offentlige instanser og private virksomheder – ellers kan du kun bruge NemID til din netbank.

Bestil NemID på www.nemid.nu
Hvis du ikke har netbank kan du bestille NemID på www.nemid.nu. Det kræver et gyldigt dansk pas eller kørekort.

Få en NemID udstedt med det samme
Du kan få udstedt NemID i Borgerservice Digital på biblioteket. Du skal medbringe gyldig billedlegitimation for at bestille NemID.

Hvad skal jeg medbringe af legitimation?
Af billedlegitimation accepteres:

  • Nationalt kørekort af kreditkort-typen udstedt i et EU/EØS land, Grønland eller Færøerne (foldekørekort skal vises sammen med original navne-/dåbsattest)
  • Pas udstedt af offentlig myndighed i hjemland
  • Forsvarets identitetskort (fra DK)
  • Natopas
  • Politilegitimationskort (fra DK)
  • Opholdstilladelse med billede udstedt i Danmark
  • Danske pengeinstitutters ID-kort
  • Nationalt identitetskort med billede udstedt af offentlig myndighed i hjemland, og som kan anvendes som rejsedokument i Schengen lande.

Hvis du ikke er i besiddelse af billedlegitimation, skal mindst 2 af nedenstående dokumenter fremvises, og mindst ét af dem skal indeholde oplysning om CPR-nummer:

  • Dåbs- eller navneattest
  • Sundhedskort (Sygesikringskort) eller bopælsattest
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra Skat
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (max. tre måneder gammel)

NemID nøglekort

Hvad er et nøglekort?
Nøglekortet er af lamineret pap og kan foldes til Dankort-størrelse. Alle kort er unikke. Der er 148 nøgler på kortet og altså 148 "adgangsbilletter" til at logge på. DanID sender dig automatisk et nøglekort når dit gamle er udløbet. 
Du kan også vælge at få en digital nøgleviser. Den koster 99. kr. og kan købes på www.danid.dk

His du har brug for flere nøglekort (fx ved en længere rejse), kan du få op til 10 nøglekort i Borgerservice eller biblioteket.

Er nøglekortet personligt?
Ja, kortet er strengt personligt og kan kun bruges med din bruger-id og personlige adgangskode.

Login med NemID

Hvordan bruger jeg NemID til at logge på en hjemmeside?
Login er sikkert på grund af to-trins-processen med "noget i hovedet" (bruger-id og adgangskode) og "noget i hånden" (nøglekortet):

Trin 1: Indtast bruger-id og den personlige adgangskode

Trin 2: Indtast "nøglen", som står på det personlige nøglekort. Nøglen skal parres med et nummer, som bliver vist på skærmen