Forsidelinks


Bestil sundhedskort

Bestil nyt sundhedskort, foretag lægeskift eller skift sygesikringsgruppe.

Du skal logge på løsningerne med nemID. Når du har logget på løsningen bliver du sendt videre til en ekstern hjemmeside.

Du modtager dit nye sundhedskort med posten (også ved læge og gruppeskift) efter ca. 14 dage.

Du kan få hjælp til selvbetjeningsløsningen ved at møde personligt op med dit NemID på biblioteket.

Når du klikker på et link, popper "Security Alert" bokse op. Du skal trykke [Yes/Ja] mellem to og fire gange for at komme videre.

Der kan i øjeblikket ikke bestilles sundhedskort til børn under 18 år.

Bestil sundhedskort

Skift sygesikringsgruppe

 

Læs mere om sundhedskort

 

Bestil nyt pas

Du kan søge om at få et pas i alle landets kommuner og altså ikke kun der, hvor du bor

Før vi kan udstede passet til dig, skal du møde op på Albertslund Hovedbibliotek.

Åbningstider for udstedelse af Pas og NemID:

Mandag - torsdag kl. 10.00 - 19.00
Fredag kl. 10.00 - 18.00

Når børn skal have pas skal begge forældre (ved fælles forældremyndighed) skrive under på ansøgningsskemaet. I Kan printe ansøgningsskemaet ud og skrive det under hjemmefra, så begge forældre ikke behøver at møde op. Husk at barnet altid skal med.

Ansøgningsskema til pas


Når du møder op på Albertslund Hovedbibliotek skal du medbringe:

  • Et vellignende fotografi, hvor ansigtet er taget forfra, på 35 mm (bredde) x 45 mm (højde), begge øjne skal være synlige, man må ikke bære hovedbeklædning, og baggrunden skal være ensfarvet - se krav til pasfoto på Politiets hjemmeside.
  • Det sidst udstedte pas
  • Original dåbs-, navne- eller fødselsattest (er ikke nødvendigt, hvis man medbringer et gammelt pas udstedt efter 1. oktober 1949, hvor oplysningerne tydeligt fremgår)
  • Sygesikringsbevis eller anden legitimation, der er udstedt af en offentlig myndighed, og hvor personnummeret tydeligt er anført (er kun nødvendigt, hvis personnummeret ikke fremgår af det sidst udstedte pas eller af dåbs-, navne- eller fødselsattesten)
  • Dokumentation for navneændringer

Det tager 10-14 dage, før du får dit nye pas.

Kørekort

Hvis du har mistet dit kørekort eller det skal fornyes skal du kontakte Borger & Ydelsescentret telefonisk på tlf 43686868 eller henvende dig på et andet kommunalt borgerservicecenter.

Når du har bestilt en tid til møde i Borger & Ydelsescentret skal du medbringe:

  • Et pas-foto. Du kan også få taget dit billede i Borger & Ydelsescentret på rådhuset. Det koster 140 kr. for 4 billeder.
  • Gyldigt billedlegitimation


Læs mere om kørekort.

Vielse

Hvis du vil giftes, skal både du og din partner udfylde en ægteskabserklæring, så kommunen kan undersøge, om I opfylder betingelserne for ægteskab.

Ægteskabserklæringen anvendes uanset, om du skal vies i kirke eller på rådhuset.


Ægteskabserklæring


Læs mere om vielse i kirke eller på rådhuset.

 

 

 

Opskrivning til daginstitution

Ved at logge på Digital Pladsanvisning får du direkte adgang til at skrive dit barn op til en institutionsplads, udmelde dit barn fra en institutionsplads, se status på dine ansøgninger og meget mere.

Du skal bruge dit få NemID.

 

Digital pladsanvisning

Ansøg om hjælpemidler

Borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan låne eller få tilskud til hjælpemidler eller forbrugsgoder

Ved nye ansøgninger skal du benytte selvbetjeningløsningen.

Ved genbevilling af personlige hjælpemidler skal du benytte selvbetjeningsløsningen. Eller du kan henvende dig personligt på biblioteket eller ved at kontakte Borgerservice Digital telefonisk på 43 68 68 68.

Alle ansøgninger bliver besvaret inden for 14 dage. Dog vil det ofte være nødvendigt, at indhente lægelige oplysninger. I sådanne tilfælde må det forventes, at der går lidt længere tid inden der foreligger en afgørelse.

Ved ansøgning om udlånshælpemidler og boligændringer, vil der som regel være et længere forløb med afprøvninger inden en endelig beslutning kan træffes.

Er der spørgsmål kan Hjælpemiddelafdelingen kontaktes dagligt i Rådhusets Ãbningstid, dog bedst mellem kl. 10.00 og 11.00.

Læs mere om hjælpemidler.

Meld flytning til folkeregistret

Du skal melde din flytning senest 5 dage efter du flytter.

Flytningen registres i folkeregistret senest 14 dage efter den er meldt. Du modtager et nyt sundhedskort med posten når flytningen er registreret.

Du kan få hjælp til at melde flytning ved at møde personligt op med dit NemID på Biblioteket.


Du får brug for følgende

  • NemID


Sådan gør du

  • Klik på 'Log på' øverst i den grå bjælke, og log dig ind med dit NemID.

  • VIGTIGT: I knappen ved siden af 'Log på'-knappen har du mulighed for at vælge mellem landets kommuner. Her skal du vælge den kommune, du flytter TIL.

  • Klik derefter på 'Start'.

  • Vælg de personer, som skal flytte til den nye adresse.

  • Vælg dato for flytningen og navnet på den nye adresse.

  • Hvis du vil, kan du også vælge en ny læge.

  • Når flytningen er gennemført, får du en kvittering, som du kan printe ud.

OBS: Du skal senest meddele din flytning til folkeregistret 5 dage efter, du er flyttet, og du kan i de fleste kommuner tidligst melde din flytning 4 uger før, du flytter.

 

Meld flytning over nettet 

 

Læs mere om flytning