Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)

PPR yder rådgivning og vejledning til børn og unge med særlige behov i aldren 0-18 år. Både forældre, barnet/den unge og professionelle kan få rådgivning og vejledning. Vi fokuserer på, hvordan forældre, pædagoger, lærere og andre professionelle kan ændre deres tilgang til barnet, så barnets trivsel og læring støttes i det almene miljø.


Medarbejdere på PPR

På PPR er ansat administrative medarbejdere, psykologer, talehørekonsulenter, specialpædagogiske udviklingskonsulenter og pædagogiske vejledere. Vi arbejder primært indirekte ved at rådgive og vejlede forældre samt professionelle i kommunens dagplejen, daginstitutioner, skoler, SFO'er og Klubberne.

Vi inddrager oftest forældrene, da de har ansvar for deres barns trivsel og læring i daginstitutionen/skolen.

Du kan henvende dig direkte til PPR

Som forælder og professionel kan du henvende dig direkte til PPR. Det kræver ikke en indstilling at henvende sig til PPR.
Kontakt PPR på teleefonnr.: 4368 6184

Tidlig indsats og samarbejde med forældre og professionelle

Vi lægger vægt på tidlig indsats og forebyggelse, således at vi støtter det enkelte barn i vanskeligheder så tidligt som muligt.
Vores holdning er, at børn og unge udvikler sig i sammenhæng med deres omgivelser og de fællesskaber, som de indgår i. De bør derfor blive i det almene daginstitutions/skoletilbud, når det er muligt, da dette - som udgangspunkt - giver de bedste udviklingsmuligheder for barnet. Det betyder, at vi arbejder indirekte ved at inddrage forældre, professionelle og andre, der har en tæt kontakt til barnet. Ved at støtte de voksne, der er omkring barnet, i at handle på nye måder, skabes der nye rammer, som gør, at barnet får bedre forudsætninger for at udvikle sig. I dette arbejde mener vi, at vi bedst sikrer barnets udvikling og trivsel ved at have fokus på dets ressourcer.
For at støtte det enkelte barn bedst muligt, laver vi løbende mål og udviklingsplaner for, hvordan forældre og professionelle kan støtte barnet, ligesom vi løbende evaluerer de konkrete tiltag, som vi aftaler.

Vores mål er, at børnene ved at vokse op i mangfoldighed bliver selvstændige voksne mennesker, som kan klare sig selv.

Arbejdsgang

Når vi indleder et forløb, laver vi sædvanligvis mål og udviklingsplan for hvordan forældre, pædagoger, lærere og andre voksne omkring barnet kan støtte det. Ved efterfølgende møder evalueres og opsættes nye mål.
Hvis dette ikke har en tilstrækkelig effekt, vurderer vi, om barnet har brug for yderligere støtte fx i form af støttetimer.

Hvis barnet har afprøvet forskellige tiltag og støttemuligheder gennem længere tid, og hvis vi vurderer, at barnets behov ikke kan tilgodeses i barnets nuværende miljø, kan vi anbefale, at barnet kommer i en specialforanstaltning.

Hvis barnet har en diagnose, er det ikke ensbetydende med, at det får et specialtilbud. Vi vurderer altid, hvor barnet har de bedste muligheder for at udvikle sig ud fra dets personlighed, resurser og vanskeligheder.

Hvad rådgiver vi om?

PRR rådgiver og vejleder om børn og unge med:

  • Tale, høre og/eller sproglige vanskeligheder. For eksempel børn der har udtalevanskeligheder, kommunikationsvanskeligheder eller stammer
  • Særlige indlæringsvanskeligheder. For eksempel børn der har svært ved at læse, skrive eller regne
  • Generelle indlæringsvanskeligheder. For eksempel børn som lærer langsommere end de fleste andre
  • Udviklingsvanskeligheder. For eksempel børn der har vanskeligt ved at koncentrere sig, og som har svært ved kontakt og kommunikation med andre
  • Sociale vanskeligheder. For eksempel børn der har svært ved at håndtere konflikter eller lege i større grupper
  • Følelsesmæssige vanskeligheder. For eksempel børn der har svært ved at klare uforudsigelighed og krav eller som udsættes for en social begivenhed ex. skilsmisse
  • Skoleparathed

 

Pjecen "Præsentation af PPR" kan hentes her 

Folderen om "Psykologisk Rådgivning for under mellem 13 og 25 år" kan hentes her

Hvordan arbejder vi?

I PPR varetager vi mange typer udviklingsopgaver. Det kan være i forhold til enkelte børn eller i forhold til grupper. Uanset om opgaven retter sig mod enkelte børn eller mod grupper, vil det indledende arbejde oftest være af konsultativ karakter. Det betyder, at vi arbejder indirekte ved at inddrage forældre, professionelle eller andre, der har en tæt kontakt til barnet/gruppen. Ved at støtte de voksne, der er omkring barnet, i at handle på nye måder, skabes der nye rammer, som gør, at barnet får bedre forudsætninger for at udvikle sig.

Dette arbejde sker i en proces, hvor vi formulerer konkrete mål og udarbejder udviklingsplaner, som vi løbende evaluerer.

Rådgivning af pædagoger, lærere og andre professionelle

En anden type opgave er at rådgive og vejlede pædagoger, lærere og andre professionelle om deres samarbejde med forældrene fx i forbindelse med forældremøder i daginstitutioner, i skole-hjem-samarbejdet eller ved netværksmøder

Organisation

På organisationsplan - i institutioner og på skoler – medvirker vi til at skabe holdninger og rammer, således at børnene kan forblive i det almene tilbud.

Tale/høre/sprogvanskeligheder eller motoriske vanskeligheder

Nogle vanskeligheder er mere specifikke. Det kan dreje sig om fx tale/høre/sprogvanskeligheder eller motoriske vanskeligheder.

For børn/unge med tale/høre/sprogvanskeligheder rådgiver og vejleder vi forældre, pædagoger og lærere om, hvordan de kan støtte barnets sproglige udvikling. De vil ofte få materiale udleveret, så de har noget konkret at arbejde med.

Hvis dette ikke har tilstrækkelig effekt, kan vi foretage en undersøgelse og evt. tilbyde undervisning. Dette kræver en indstilling til PPR.

Kurser om stammen

Desuden afholder vi kurser om stammen og andre specifikke sproglige vanskeligheder for henholdsvis forældre, sundhedsplejen/pædagoger og lærere.

Åben rådgivning for børn og Unge mellem 13-25 år

Børn med motoriske vanskeligheder

Børn fra 0-6 år med motoriske vanskeligheder kan få hjælp til motorisk træning – enten i form af vejledning til forældre og/eller pædagoger eller som direkte undervisning.

Yderligere undersøgelse

Hvis den konsultative indsats ikke er tilstrækkelig, kan vi vurdere, at der er behov for en nærmere undersøgelse. Dette kræver en indstilling til PPR. Det kræver naturligvis, at forældrene er indforståede og ønsker en nærmere undersøgelse.

Når der er enighed om, at PPR skal arbejde videre med sagen, og vi har modtaget en indstilling, laver vi en Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV) af barnet. PPV'en danner baggrund for det videre rådgivningsforløb (fx om barnet har behov for støtte i en eller anden form).

Et centralt visitationsudvalg vurderer, om eleven har vidtgående specialpædagogiske behov - som skal støttes særligt enten i det almene tilbud eller i et specialtilbud.

Åben Familie- og Ungerådgivning

Vi er repræsenteret i Åben Famile- og Ungerådgivning

Tværfaglige Råd

Vi er repræsenteret i daginstitutioners og skolers tværfaglige råd, hvor vi bidrager med viden om undervisning og specialpædagogiske behov.

Kompetencecentre og familieklasser på folkeskolerne i Albertslund

Vi bistår skolernes kompetencecentre og familieklasser, hvis det ønskes, så vi løbende kan være inddraget i vurderingen af elevers undervisningsmæssige behov. Vi vejleder skolelederen i forhold til tilrettelæggelse af undervisning, herunder omfang og indhold.

Du altid velkommen til at henvende dig hos PPR og få en vurdering af om, og hvordan, PPR kan vejlede og rådgive om de vanskeligheder, som dit barn oplever.

Hvilke regler og love arbejde vi under?

PPR løser sine opgaver med udgangspunkt i Folkeskoleloven (Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand), Den Sammenhængende Børnepolitik i Albertslund Kommune og Albertslund værdierne samt et systemisk erkendendelssyn.

PPR´ s lovmæssige opgaver er ifølge Folkeskoleloven at yde specialpædagogisk bistand til børn og unge fra 0-18 år. PPR har en generel rådgivnings og undersøgelsesforpligtelse med henblik på en vurdering af barnets/ den unges behov for specialpædagogisk bistand i daginstitution eller i skoleregi.

Læs den Sammenhængende børnepolitik 

Kontakt PPR

Du kan kontakte PPR, hvis du er bekymret for et barns trivsel og læringsmæssige udvikling.

Hvis du er forælder, kan du kontakte PPR gennem dit barns pædagog eller lærer. Du kan også kontakte PPR direkte på 4368 6184 eller
ppr@albertslund.dk

Hvis du er pædagog, lærer eller en anden professionel kan du kontakte PPR på følgende måder - selvfølgelig efter at du har drøftet det med barnets forældre:

  • Via din leder
  • Via det konsultative team i din institution eller på din skole
  • Via det tværfaglige råd tilknyttet din institution eller på din skole
  • Ved at kontakte distrikts-teamet 

PPR har åbent:
Mandag - torsdag kl. 08.30 - 15.00.
Fredag kl. 08.30 - 14.30.

PPR
Albertslund Rådhus
Nordmarks Allé
2620 Albertslund