Mit affald

Brug selvbetjening og få information om dit affald


Når du klikker på linket Mit affald (selvbetjening) åbner forsiden i det nye affaldssystem KURS. Vælg Albertslund Kommune i feltet til venstre og tast din adresse i feltet til højre. Klik på Søg og din affaldsside kommer frem. 

Se på selvbetjeningsportalen hvornår du får hentet affald, bestil en afhentning af pap, storskrald og haveaffald og meld ind hvis dit affald ikke er hentet. 

Mit affald (selvbetjening)

 

Drifts- og serviceinfo

Driftsinformation om tømninger og andre informationer fra Vestforbrændings Kundeservice

Driftsinformation

20. juli 2017: 

Renovatøren nåede desværre ikke i mål med opgrab af haveaffald på bestilling i går - de fortsætter i dag. 

15. juni 2017:

Der er i øjeblikket en forkert visning af tømmedata vedr. sommertømninger på enkelte adresser på selvbetjeningsportalen. De ligger korrekt på skraldebilerne lister, så det skulle ikke give problemer i forhold til tømning. Vestforbrænding er ved at løse problemet og det forventes rettet i denne uge.

Ved bestillinger via selvbetjening, modtager borgerne/viceværterne p.t. ikke en bekræftelse på mail. Denne bekræftelse bliver dog også sendt via digital post. Vestforbrænings IT afdeling er på sagen.

7. juni 2017:

Renovatøren nåede desværre ikke i mål i går, med afhentning af haveaffald i

Hasselhaven
Platanhaven
Kvædehaven

Haveaffaldet hentes i dag.

21. februar 2017:

Vognmanden er desværre ramt af akut bilnedbrud (Genbrugsbilen). Det er tvivlsomt om den kommer i gang senere i dag, så resten af adresserne vil få afhentet storskrald enten sent i eftermiddag eller allersenest i morgen tidlig. Husk at det KUN er genbrugsbilen, komprimator bilen har kørt alle adresser igennem. Vognmanden beklager de gener det måtte medføre.

30. januar 2017:

Det har været alt for bøvlet at skulle bruge NemID til noget så simpelt som at bestille afhentning af haveaffald og storskrald. Derfor afvikles NemID som bestillingsmetode nu. Vi havde håbet, at NemID ville være afviklet per 1. februar, men afviklingen er desværre blevet forsinket. Vi forventer, at afviklingen i stedet vil være tilvejebragt senest 1. marts.

20. januar 2017:

På grund af mange sygemeldinger er renovatøren blevet forsinket med papir/plast indsamlingen i Albertslund.

Berørte veje/områder:

  • Porsager
  • Kongsager
  • Hvidager
  • Gamle Landevej
  • Formervangen
  • Herstedøstervej

Områder:

  • Herstedøster landsby
  • Vestskoven

Affaldet indsamles hurtigst muligt. 

10. januar 2017:

Vi er netop blevet bekendt med at genbrugsbilen der skulle indsamle hårde hvidevarer, jern etc. er ramt af bilnedbrud. De steder hvor der skulle stå affald, vil derfor enten blive afhentet senere i dag, eller senest i morgen Vi beklager de gener det måtte medføre.

2. januar 2017:

Der kan ikke sendes SMS'er i uge 1. Det skyldes en systemfejl, som gør, at der ikke kan sendes SMS'er ud om hvornår din beholder bliver tømt i uge 1. Vestforbrænding arbejder på at løse problemet. 

29. november 2016:

- For boligområder med affaldsstativ og kassetter (ordning 3), vil mad- og restaffald overgå til 14. dages-tømning fra uge 48 og frem. I sommermånederne vil madaffald dog stadig tømmes ugentligt, i de boligområder hvor dette er tilvalgt.

- For boligområder med nedgravet plastcontainer i miljøspot (ordning 1 og 6) vil plasttømning for en periode foregå ugentligt.

1. november 2016:

- De to-delte beholdere til glas/metal blev ikke tømt i uge 43 som planlagt. Alle beholdere bliver i følge vognmanden tømt i løbet af denne uge.

 

Komprimer dit bløde plast med en plast-minimizer

Få plads til mer plast

Plast fylder rigtig meget og mange oplever, at der ikke er plads nok i den udendørs kassette eller den todelte beholder. Det hjælper lidt på pladsen, hvis du komprimerer dit bløde plast. Det kan du fx gøre med hjælp af en såkaldt Plast Minimizer. 

Bor du i et boligområde, hvor I har stativer eller beholdere på jeres egen adresse, kan du bestille beholderen via linket herunder. Du kan hente minimizeren på Genbrugsstationen dagen efter du har bestilt.

Minimizeren koster 81,25 kr., som vi efterfølgende opkræver via din forbrugsafregning. 

Bestil minimizer med NemID 

 

 

Billedresultat for plast minimizerBilledresultat for plast minimizer

 

Minimizeren måler ca. 20 cm i højden og har huller til ophæng på bagsiden. Den virker på den måde, at du propper blødt plastemballage ned i den lille pose, der er gjort fast med en elastik foroven i beholderen. Som du ser på billedet kan en stor bunke blød plast blive til en lille fast klump. Den fylder ikke så meget i den udendørs beholder og gør det nemmere at stable den hårde plast, så den heller ikke fylder så meget.

Man behøver ikke nødvendigvis at købe minimizeren for at komprimere den bløde plast - man kan også blot bruge en brugt pose (fx en rugbrødspose) og samle den bløde plast her. Der følger en rulle med 4 liters poser med til beholderen, men vi anbefaler selvfølgelig at du bruger brugte poser og sparer den jomfruelige plastpose.

Du kan lægge den lille pose i kassetten, hvis der er plads, eller samle dem i en større pose og stille ved siden af stativet eller lægge den i en af de kuber vi har sat op ved indkøbscentrene i kommunen. Klik på linket herunder og læs mere om kuberne. 

Kuber til plast ved indkøbscentre

 

 

Kuber til plast

Du finder kuber til plast ved de lokale indkøbscentre

Kommunen har stillet kuber (igloer) op til plastemballage ved de tre nærcentre: Trippendalscentret, Godthåbscentret og Vestcentret, samt på Birkelundsvej. Kuberne kan du bruge hvis du har mere plast end der kan være i dit stativ eller din beholder. 

I Godthåbscenteret har vi også placeret en glaskube, til de, der har ekstra meget glas.

Du kan se placeringen af kuberne på denne side.

 

Sommertømning af madaffald

Sommertømning af madaffald starter 1. juni

Har din boligforening valgt sommertømning af madaffald, vil du i juni, juli og august få hentet madaffald hver uge.

I stativområderne bliver restaffald fortsat hentet hver 14. dag. 

Vil du tjekke om dit boligområde har sommertømning, så klik her

Bliv klogere på madaffald og husk de 7 gode råd om håndtering af madaffald, især i varme perioder.

 

Håndtering af madaffald og bioposer

Minimer generne

Du kan selv gøre en del for at minimere lugt og maddiker i madaffaldet og for at undgå at bioposen og madaffaldssækken går i stykker

7 gode råd om madaffald

  1. Lad dit madaffald dryppe af, før du smider det ud. Hæld ikke yoghurt, sovs eller andet vådt affald i bioposen. Knug vandet ud af kartoffelskrællerne. Så holder bioposen og madaffaldssækken i længere tid og risikoen for at de går i stykker ved tømning minimeres
  2. Pak fisk og kød ind i køkkenrulle
  3. Undgå at fylde bioposen og luk den med en knude
  4. Læg bioposen forsigtigt i container, beholder eller stativ, så der ikke går hul på posen
  5. Skift bioposen minimum hver anden dag, når det er varmt, og brug eventuelt to poser ad gangen
  6. Har du beholder eller stativ ved din bolig, er det bedst, at de står i skyggen, og at du sørger for at holde låget lukket
  7. Vask din udendørs beholder med vand og sæbe efter behov

Du kan her se en lille film om, hvordan du kan undgå gener fra dit madaffald.

Værd at vide om maddiker 

  • Maddiker er ikke farlige
  • Maddiker er spyfluernes larvestadie
  • Spyfluens æg bliver til larver på et døgn, og efter ti dage bliver larverne til fluer
  • En fugtig og varm skraldespand (mellem 25 og 40 grader) med adgang til kød- eller fiskeaffald giver ideelle levevilkår for fluelarver og er derfor et attraktivt sted for fluerne at lægge deres æg

Tips om bioposer

  1. Bioposen er lavet af majsfibre med henblik på naturlig nedbrydning. Bioposerne skal derfor opbevares tørt og køligt. De må ikke få frost eller direkte sol
  2. Brug gerne en ekstra biopose, hvis dit madaffald afgiver væde (fx til overmoden frugt)
  3. Bioposen åbnes i den side hvor pilen peger nedad. Er bioposen vanskelig at åbne, kan du med fordel fugte dine fingre først

Klik på linket herunder og læs mere om madaffald 

Bliv klogere på madaffald

Hvorfor bioposer?

  • Bioposer er komposterbare. Afhængig af behandlingsmetoden på modtageanlægget, bliver bioposen, sammen med restproduktet fra biogasprocessen, komposteret og genanvendt som gødning.
  • Plastaffaldsposer er et olieprodukt - som vi skal begrænse brugen af.
  • Undersøgelser viser at madaffaldet bliver sorteret bedre i de kommuner, hvor der bruges bioposer frem for plastposer. Er posen af plast, kommer der også plastbestik og plastservice i posen. 

Majspose løftede madaffaldets kvalitet i Frederikssund

Haveaffald, storskrald og pap

Hvilken ordning har du og hvordan bestiller du afhentning

Er din boligforening tilmeldt en have- og storskraldsordning?

Klik på fokusboksen "Haveaffald og storskrald" i højre side. Skriv din adresse i feltet i højre hjørne af kortet og se hvilken affaldsordning du har. Klik på dit boligområde og få informationer om dine affaldsordninger i skemaet under kortet.

Ud for haveaffald, storskrald og pap, kan du se om jeres boligområde får hentet affald ved husstanden, ved central opsamling eller ved en miljøstation. Har I valgt central opsamling, kan du se ved hvilken nærmeste adresse, at den centrale opsamling er placeret.

Hvis din boligforening har fravalgt indsamling af have og storskrald, vil der stå Fravalgt udfor Haveaffald og Storskrald. 

Bestil afhentning af haveaffald, storskrald og pap

Boligområder, der er tilmeldt bestilleordningen for storskrald og haveaffald, vil fra 1. juli 2017 få hentet affaldet på en ny ugedag. De nye datoer gælder også for områder, som sætter affaldet ud i fælles bunker.

Fra 1. juli 2017 hentes

  • Storskrald den 1. og 3. onsdag i måneden. Du skal bestille senest mandagen før og inden kl. 24:00
  • Pap den 2. og 4. onsdag i måneden. Du skal bestille senest mandagen før og inden kl. 24:00
  • Haveaffald med grab onsdag i ulige uger. Du skal bestille senest mandagen før og inden kl. 24:00
  • Småt haveaffald hentes torsdag i ulige uger. Du skal bestille senest tirsdagen før og inden kl. 24:00

Når du vil bestille en afhentning, klikker du på linket "Mit affald" herunder - så åbner den nye affaldsportal KURS.

På affaldsportalen vælger du Albertslund Kommune i feltet til venstre og skriver din adresse i felterne til højre. Klik på Søg og din affaldsside kommer frem. Vælg den affaldstype, som du vil bestille afhentning af, ved at klikke på plusset til højre. Klik på "Oprette en bestilling" og vælg den bestilling du ønsker. Næste mulige afhentningsdag ses på bestillingslinket. 

Mit affald

Problemer med at bestille afhentning?

Oplever du problemer med at bestille afhentning online, kan du lægge en bestilling til Vestforbrændings kundeservice via denne formular. Bestillingen skal være sendt indenfor den angivne frist.

Alternativt kan du ringe på telefon 7025 7060. 

VIGTIGT: Når du bestiller en afhentning telefonisk, skal du sikre dig at du får et bestillingsnummer oplyst, som du kan henvise til ved en eventuel manglende afhentning. Bestillingsnummeret er din sikkerhed for at der lagt en bestilling i systemet.

Mærkater og beholdere til ekstra affald

Nu får du mærkater med posten - som du selv sætter på din sæk med ekstra affald

Har du ved særlige lejligheder mere affald, end der kan være i din beholder eller sæk til restaffald? 

I stedet for at købe 4 x ekstra sække køber du nu 4 x Ekstra sæk-mærkater. Fyld affaldet i en hvilken som helst pose eller sæk du har ved hånden. Bind posen til og sæt et Ekstra sæk-mærkat på og stil posen ud til afhentning ved næste tømning. Så tager skraldemanden den med.

4 x Ekstra sæk mærkater koster 92 kr. inklusiv moms. 

Du kan bestille mærkaterne via den nye selvbetjeningsportal, som du får frem ved at klikke på linket Mit affald herunder:

Mit affald

Se en kort vejledning her.

Vil du have hjælp til bestillingen, kan du kontakte Vestforbrændings kundeservice på tlf.: 7025 7060. Du kan også sende en bestilling via kundeservice@vestfor.dk. Husk at oplyse dine kontaktoplysninger og adresse i mailen. 

Har du næsten altid for meget restaffald

Så kan du bestille en ekstra beholder til restaffald eller et ekstra stativ med sæk til restaffald. Beholdere bestiller du hos Vestforbrændings kundeservice på 7025 7060. Stativer bestiller via Udstyr til stativordninger.

Til områder med todelte beholdere med 14. dags tømning, anbefaler vi enten en ekstrabeholder på 140 liter eller opgradering af din eksisterende 240 liters beholder til en 370 liters beholder. 

 

Udstyr til ordninger med stativer

Ben, rottesikring, kassetter, biospande m.v.

Ben og kassetter

Vil du gerne have ben på dit stativ til madaffald eller forny dine kassetter kan du bestille begge dele på nedenstående link. 

Rottesikring

Hvis stativet står på en flise er der kun behov for en rottesikring, hvis du sætter ben på dit stativ. Rottesikringen skal fastgøres til de bolte, der er brugt til montering af benene, så du kan ikke montere rottesikringen, medmindre at du også køber ben.

Montering af rottesikringen er enkelt, men vi har lavet en lille vejledning her

Ekstra stativ til restaffald

Har du næsten altid for meget restaffald. Så kan du bestille et ekstra stativ til restaffald. Du skal selv betale for stativet og du vil derudover blive opkrævet et årligt ekstra gebyr for at den ekstra affaldshåndtering. 

Priser på udstyr

  • Ben til stativ, sæt: 375,00 kr
  • Rottesikring: 165,00 kr
  • Ny kassette, m håndtag, per styk: 111,25 kr
  • Ekstra stativ til restaffald, inklusiv levering: 1212,50 kr
  • Grøn biospand: 29,00 kr
  • Plast Minimizer: 81,25 kr

Bestil udstyr til affaldsstativer med NemID 

Du kan også bestille ovennævnte udstyr via affaldoggenbrug@albertslund.dk. Husk at oplyse din adresse, telefonnummer og emailadresse.

 

 

Udstyr til ordninger med todelte beholdere

Tilpas dit volumen til dit behov

Har du ofte for meget restaffald?

Så kan du bestille en ekstra beholder til restaffald eller få din nuværende beholder skiftet ud med en større.

Det koster ikke noget at anskaffe og få leveret beholdere, men du skal betale et årligt gebyr for at få hentet det ekstra affald. Der skal tillægges pris for leje af ekstra beholdere.

Ekstra, større eller mindre beholder. Årlig pris inkl. moms:

  • Én 140 liter beholder, tømning hver 2. uge: kr 628,00,-
  • Én 240 liter beholder, tømning hver 2. uge: kr 854,00,-
  • Ekstra 240 liter todelt beholder, tømning hver 2. uge: kr 732,00,-
  • Opgradering af eksisterende todelt 240 liter til todelt 370 liters beholder: kr 145,00,-
  • Leje af container: kr 75,00,-

Beholdere bestiller du hos Vestforbrændings kundeservice på telefon 7025 7060. 

190 liter todelte beholdere

Til områder med todelte beholdere med 14. dags tømning, er det oftest nok med en 140 liters ekstrabeholder til restaffald. 

Istedet for 240 liters beholdere ønsker nogle borgere at få de mindre 190 liters todelte beholdere. Erfaringen fra områder med 14. dags tømning viser dog, at 190 liter ikke er nok, hvilket betyder at borgerne efter et stykke tid bytter tilbage til 240 liter.

Vi anbefaler derfor ikke 190 liters todelte beholdere i områder med 14. dags tømning.

 

Farligt affald

Få farligt affald hentet i den røde boks samtidig med at restaffaldet bliver hentet

Sæt den røde boks med farligt affald på restaffaldsbeholderen, så bytter skraldemanden den ud med en tom, når han henter restaffaldet. 

Husk at skrive navn og adresse på boksen.

SMS ordning

SMS påmindelse om tømning af beholdere

Bor du i et boligområde, hvor I har valgt todelte beholdere, kan du få en SMS før afhentning af metal/glas og papir/plast. 

Hvis du ønsker at få en SMS påmindelse, dagen før dine beholderne med det genanvendelige affald bliver tømt, skal du tilmelde dig NemSMS på borger.dk, eller du kan følge linket her: tilmeld dig NemSMS