Den dag børnene blev vikinger

Vikingelandsbyen i Albertslund giver skoler, børnehaver og fritidsordninger mulighed for at opleve, hvordan man levede for tusind år siden. Stedet har fulde huse, og aktiviteterne skifter med tiden – og alt efter hvor gamle de besøgende


Den dag børnene blev vikinger - Albertslund Kommune

Til trods for at Vikingelandsbyen kun ligger en rask cykeltur fra Albertslund centrum, har man følelsen af at være langt væk fra byen. Hvor end man kigger, er der skov, og der er ingen larm fra trafikken; det er med til at danne den helt rigtige ramme om byen.

Børnehaver og skoler i Albertslund Kommune har mulighed for at komme herud og blive viking for en dag – helt gratis. Dog højest en gang om året, da der er rift om at komme til blandt kommunens skoler og børnehaver.

Dagens gæster er børnehaveklassen fra Herstedvester Skole. Klaus Mynzberg, som også er leder for Vikingelandsbyen, er børnenes guide, og han starter med at spørge, om nogle af børnene ved, hvornår vikingerne levede.

Tilbage i tiden

Børnene når frem til, at vikingerne levede for tusind år siden, hvilket sætter scenen for at gruppen bevæger sig ned af den såkaldte "Tusindårssti", hvor børnene skal gå baglæns for at komme tilbage i tiden.

"Vikingelandsbyen er tænkt som et historisk værksted, der kan fungere som et supplement til folkeskolen og institutionerne. Her kan man lave en anden form for undervisning end den traditionelle slags, indenfor fag som dansk, religion, idræt og hjemkundskab," forklarer Klaus Mynzberg.

Området, hvor Vikingelandsbyen er placeret, er nær stedet Porsemosen, hvor der har været menneskelig aktivitet siden bronzealderen. Vikingelandsbyen åbnede i 1992, og der var oprindeligt ikke en plan på lang sigt med stedet. Men en lokal ildsjæl valgte at fortsætte med stedet som et pædagogisk værksted, og det var begyndelsen på Vikingelandsbyen.

Mens kyllingen koger

Da børnene er fremme i Vikingelandsbyen, hører de først lidt vikingemusik, lærer at tale som vikinger og er derefter forbi for at se nogle af dyrene i den lille landsby, eksempelvis geder, grise og får. Undervejs bliver der fortalt om vikingetiden, mens børnene bliver testet i, hvor meget de ved i forvejen.

"For de ældre elever er der et andet fagligt niveau. Det er mere specialiserede håndværk, som eksempelvis jernudvinding, som vi laver med dem. Det ville man ikke kunne lave med de yngre elever. Derudover kan vi have samtaler om andre emner som for eksempel tro og samfund i vikingetiden. Og for femte klasse og opefter er der mulighed for at overnatte herude," forklarer Klaus Mynzberg.

Klassen bliver herefter opdelt i grupper, som henholdsvis skal samle pinde, lave mad og passe dyr. Mens madlavningsgruppen går i gang med at hakke løg og bage brød til en kylling, som koger på stedets bålplads, går den anden gruppe mod skoven for at samle træ.

Efter at have samlet nogle kurve med større grene til bålet, får eleverne lov til at prøve at kløve brænde, inden de slutteligt får lov til at være med til at smede. Efter aktiviteterne er overstået, er der spisning, og børnene får fortalt et par historier om vikingerne.

"Vi kunne sagtens have  de samme aktiviteter år efter år, da den klasse der kommer, ikke har set det før. Men vi risikerer at blive for uinspirerede, så derfor henter vi ny viden og inspiration, for at sikre en konstant fornyelse i de aktiviteter, vi har herude Så det vi laver med 3. klasserne i år er formentlig magen til det vi lavede med dem sidste år, men hvis du kigger fem år tilbage, vil der være en væsentlig forskel."

To gange om året er der åbent hus i Vikingelandsbyen, hvor alle kan komme ud og opleve vikingetiden, og derudover kan man altid komme der, når man har lyst. Selvom husene aflåst og personalet har fri, vil der stadig være mulighed for at opleve den naturskønne og historiske omgivelser – uanset om man er alene eller har børnene med.